2min

Tags in dit artikel

,

Dell heeft naar verluidt besloten toch niet met nieuwe mp3-spelers te komen. Vorig jaar beloofde het nog een ambitieuze comeback te maken in deze markt. Ook nieuwe laptops blijven uit.

Dell stopte met het verkopen van zijn DJ Ditty-mp3-spelers in 2006 en een jaar later beloofde het bedrijf dat het terug zou komen met nieuwe, sexy producten. Volgens The Wall Street Journal zal Dell, ’s werelds op een na grootste computerfabrikant, dit jaar geen nieuwe iPod-concurrent lanceren.

De mp3-spelermarkt wordt nog altijd gedomineerd door Apples iPod, SanDisk en Microsoft. Echter blijven de laatste twee ver achter bij het marktaandeel van Apple. Naar verwachting zal Dell weinig verandering hierin kunnen brengen, tenzij het groot inzet op marketing en innovaties van de mp3-speler.

In juli werd er veel gespeculeerd over een verbeterde versie van de DJ Ditty. De nieuwe speler zou gebaseerd zijn op software van Zing Systems, een bedrijf gekocht door Dell. Zing is ook verantwoordelijk voor het platform van sommige SanDisk-muziekspelers. De verwachting was dat Dells speler verbinding met het onlinemuziekdiensten zou maken en minder dan honderd dollar zou kosten.

De Zing-software zou echter ook zonder nieuwe mp3-speler voor een winstverhoging kunnen zorgen. Vooral op het gebied van muziek en -filmverkopen via internet. Deze software verbindt net als iTunes met een muziekspeler en als Dell ervoor zorgt dat dit met alle grote spelers op de markt werkt, zou dat weleens positief kunnen uitpakken.

Naast mp3-spelers is het Dell ook niet gelukt om nieuwe notebooks te introduceren. Dit terwijl HP, Acer en Apple recentelijk allemaal met nieuwe laptops zijn gekomen. Dell vindt echter dat zijn line-up voor het najaar voldoende is. In juni kwam het met nieuwe Studio-notebooks en verschillende nieuwe dekstops en dat vindt het bedrijf wel genoeg.

Volgens de cijfers heeft Dell ook weinig te vrezen. Uit onderzoek van NPD blijkt dat de herstverkopen stevig aan blijven houden. In de derde week van oktober behoorde drie laptops van de pc-fabrikant tot de tien bestverkopende producten. Deze bewering wordt verder gestaafd door het feit dat Dell een erg uitgebreide notebookselectie heeft.