2min

Tags in dit artikel

Apple maakte het deze week mogelijk voor iPhone-ontwikkelaars om promotie-versies van hun applicaties weg te geven aan bijvoorbeeld journalisten. Om aanspraak op een promotie-versie te kunnen maken, heeft men een promotiecode nodig.

iPhone-ontwikkelaars kunnen maximaal 50 van deze promotiecodes weggeven aan mensen die deze in de iTunes Store in kunnen voeren. Vervolgens kan de betreffende applicatie gratis worden gedownload. Op dit moment werkt de functionaliteit alleen in de Amerikaanse iTunes Store. Het is niet duidelijk of de andere iTunes Stores de mogelijkheid ook krijgen.

Voordat Apple deze week met deze oplossing kwam, was het voor ontwikkelaars erg lastig om applicaties te kunnen promoten door mensen een gratis versie te verschaffen. Ontwikkelaars konden wel aan ad-hoc-distributie doen, maar dat bleek niet afdoende. Ook het schenken van cadeaubonnen voor de iTunes Store zagen de ontwikkelaars als een probleem.

Apple komt de laatste tijd steeds meer tegemoet aan de wensen van ontwikkelaars. Het bedrijf neemt klachten die ontwikkelaars hebben zeer serieus en loste al verscheidene problemen met de distributie-software op. De populariteit van de App Store is ongekend: per dag komen er ongeveer 150 nieuwe applicaties bij en de mijlpaal van tienduizend applicaties is volgens velen daarmee al lang gehaald.

Ook de concurrentie pikt een graantje mee van het succes van Apple en lanceren hun eigen App Store-varianten. Zo heeft Google voor het Android-platform een softwarewinkel geïntroduceerd en is ook Microsoft voor haar Windows Mobile-platform van plan om een softwarewinkel te lanceren.