2min

Tags in dit artikel

, ,

Uit onderzoek van Amber Walraven blijkt dat scholieren niet goed genoeg informatie van het internet verwerken. Ze zijn te ‘klakkeloos’ in het overnemen van de bron.

Amer Walraven is afgestudeerd aan de universiteit van Twente in ‘onderwijskunde’. Ze stelt dat ook leraren advies moeten geven op het vinden en selecteren van bronnen, hier zou les in gegeven kunnen worden. Walraven stelt dat scholieren nu hun werkstuk nog in elkaar knippen en plakken, terwijl ze de bronnen niet controleren.

Ze heeft haar onderzoek uitgevoerd onder middelbare scholieren, die VWO volgen. De zoekresultaten, informatie en bronnen worden niet tot nauwelijks beoordeeld door de scholier, zo concludeert ze. Ze kijken of er een antwoord op de vraag staat, of de taal Nederlands is en of de website er enigszins betrouwbaar uitziet. Walraven stelt dat dit onvoldoende is, er moet ook gekeken worden naar de reproduceerbaarheid van de bron, is de informatie ook op meerdere websites terug te vinden, is hierbij een cruciale vraag. Zo vindt zij.

Walraven draagt ook een oplossing aan, in de vorm vaan een lessenpakket. Deze is ontwikkeld in samenwerking met docenten. De voorbeeld lessenserie ging over de Tweede Wereldoorlog. Volgens Walraven zijn scholieren na het volgen van de lessen wel instaat om bronnen te onderscheiden. Walraven waarschuwt wel dat het geen apart vak moet worden, maar dat het onderdeel van elk vak moet worden, ze probeert dus bij ieder vak een eigen handelingsdeel op het internet toe te voegen.