4min

Tags in dit artikel

, ,

Navigatiesystemen hebben de laatste jaren een hooggenoteerde plaats weten te verwerven in de markt voor consumentenelektronica, het is dan ook niet verrassend dat er op de CeBIT een aantal hallen gereserveerd waren voor fabrikanten van dit soort systemen. Garmin is een van de bekendste namen in deze sector en daarom brachten we een bezoekje aan de stand van het bedrijf.

Garmin heeft een groot aantal producten meegenomen naar de CeBIT, waaronder uiteraard een heleboel navigatieystemen. Sinds enige tijd werkt Garmin echter ook nauw samen met ASUS bij het ontwikkelen van de nüvifone, een navigatiesysteem waarmee je kunt bellen. Verder wil het bedrijf zijn gebruikers stimuleren om milieuvriendelijk te navigeren.

nüvifone G60

De nüvifone G60 is niet nieuw, de navigatietelefoon werd al eerder aangekondigd door Garmin en Asus, de bedrijven maken op de CeBIT echter wel meer specificaties van het apparaatje bekend. Duidelijk is dat alle telefoons die uit gaan komen binnen de nüvifone-serie draaien om location based services (LBS), waarmee bedoeld wordt dat de telefoon zijn functies afstemt op de locatie waar de gebruiker zich op dat moment bevindt.


De G60 is een quad-band GSM met 3.5G-ondersteuning. Uiteraard kan het apparaat ook overweg met Wi-Fi 802.11 b/g. Er is geen toetsenbord voorzien, maar met een 3,55-inch groot WQVGA-scherm met een resolutie van 272 x 480 pixels is dat ook niet per se nodig. De interface van de nüvifone is zo opgezet dat alle functies binnen handbereik zouden moeten zijn. Op het hoofdscherm zijn drie knoppen te vinden, te weten ‘Bellen’, ‘Zoeken’ en ‘Toon kaart’. Het submenu van deze drie functies wordt steeds in een lijst aan de rechterzijde van het scherm getoond, door sleepbewegingen te maken met de vinger kan er door de lijst gebladerd worden. Een korte hands-on met het apparaat op de CeBIT leert ons dat de G60 snel reageert en het menu fijn werkt, wellicht te danken aan het feit dat een Linux-distributie de basis is van deze telefoon. De ingebouwde browser is gebaseerd op Webkit.

Aan boord is er verder 4GB aan flashgeheugen en 128MB RAM, middels Micro SD is dit echter uit te breiden met maximaal 16GB. Ook is er een 3-megapixelcamera aanwezig met ondersteuning voor geo-tagging. Gebruikers kunnen zo een foto nemen van een locatie en er later weer heen navigeren. Geo-tagging is slechts een van de LBS-applicaties in de telefoon. Zo is er de applicatie Ciao!, die het mogelijk maakt om de locatie van andere Ciao!-gebruikers te zien en er desgewenst naar toe te navigeren. Zo zijn er nog vele functies die gebruik maken van de ingebouwde GPS-chip. Het is nog niet bekend wat de G60 gaat kosten, wel is bekend dat de telefoon in de eerste helft van 2009 uit gaat komen.

nüvifone M20

Wel nieuw is de nüvifone M20, de tweede navigatietelefoon in de serie. In tegenstelling tot zijn grote broer draait de M20 op Windows Mobile 6.1 Professional, hij is dan ook gericht op de zakelijke markt. Ook hier is er weer ondersteuning voor 3.5G en Wi-Fi 802.11b/g, alsmede tri-band GSM. Het apparaatje heeft verder een 2,8-inch groot VGA-scherm met een resolutie van 640 x 480 pixels. Verder is er net als bij de G60 een 3-megapixelcamera aanwezig, die eveneens geo-tagging ondersteunt. Opslag is er in de vorm van 4GB of 8GB aan flashgeheugen, afhankelijk van het land waarin de telefoon uitkomt.

Alle LBS-applicaties die bij de G60 genoemd werden zijn trouwens ook beschikbaar voor de M20. De prijs van de M20 is nog niet bekend, de lancering zal ergens in de eerste helft van 2009 plaatsvinden. Meer over de nüvifones is te vinden op de gezamenlijke website van Garmin en ASUS

EcoRoute

Nu autofabrikanten steeds meer met ‘groene’ auto’s doen, kunnen fabrikanten van navigatiesystemen natuurlijk niet achter blijven. Garmin heeft daarom een gratis software-update ontwikkeld voor de 2*5- en 7*5-navigatiesystemen. Eenmaal geïnstalleerd kan het systeem de bestuurder adviezen geven om zuiniger te rijden. Om die adviezen zo goed mogelijk af te stemmen op het voertuig, kan de gebruiker eerst het verbruik van de auto en de brandstofprijs invullen.

Met de nieuwe software kan de gebruiker bij het plannen van zijn route direct zien hoeveel de reis gaat kosten en eventueel overwegen om het openbaar vervoer te nemen. Verder is er ook de mogelijkheid om naast de traditionele ‘snelste route’ en ‘kortste route’ ook de route te kiezen waarvoor het minste brandstof benodigd is. Tijdens het rijden houdt EcoRoute bij wat de afgelegde afstand is, hoeveel brandstof er verbruikt is en wat de kosten van de trip zijn. De gegevens zijn te exporteren naar een spreadsheet.

Tijdens het rijden geeft de software trouwens ook real-time feedback over de rijstijl van de gebruiker. Als je bijvoorbeeld wegscheurt bij het stoplicht zal EcoRoute adviseren om minder snel op te trekken. Om het allemaal leuk te houden is het ook mogelijk om de zogenaamde ‘Drivers Challenge’ te doen. EcoRoute beoordeelt dan je rijstijl op drie punten, te weten acceleratie, deceleratie en snelheid. Op die manier kan de bestuurder zichzelf trainen in het nieuwe rijden.