2min

Tags in dit artikel

, ,

Google-gebruikers, die gebruik maken van Google Apps, moesten het bijna een dag zonder de Gmail-service stellen. Google had problemen met een bug die de service teisterde. Het probleem is inmiddels verholpen.

Het probleem begon dinsdagochtend omstreeks elf uur en hield aan tot de volgende dag omstreeks negen uur. Het probleem met de service kwam door een bug in het systeem. De totale downtime was ongeveer 22 uur voor enkele gebruikers. Sommige gebruikers hadden last van minder downtime.

Zoals het ernaar uitziet komt het probleem voort uit andere problemen met de SSL-encryptie over de HTTP-verbinding, wat zorgt voor een HTTPS-probleem. Google heeft nog niet bekend gemaakt wat het probleem was, maar men verwacht dat het dus te maken heeft met de SSL-encryptie. Zeker omdat veel Gmail-gebruikers met deze encryptie aan, problemen hadden. Een oplossing die eveneens aangedragen is tijdens de downtime is door het tijdelijk ‘verbannen’ van je account en dit vervolgens terug te zetten op een HTTP-verbinding.

Google heeft reeds zijn excuses aangeboden voor de downtime. Betalende gebruikers krijgen mogelijk geld terug, de SLA-overeenkomst waar zij mee akkoord zijn gegaan stelt namelijk dat Google Apps een uptime dient te hebben van 99.9 procent. De SLA-overeenkomst, Service Level Agreement, geldt overigens alleen voor betalende gebruikers.

Deze downtime zorgt voor extra argumenten waarom men Google niet moet gebruiken. Critici claimen dat Google’s grootste nadeel hiermee bewezen is, omdat zij de downtime zelf niet in de hand hebben. Dit is dan ook gelijk een groot nadeel van iets dat tegenwoordig de toekomst heeft, cloud-computing.