2min

Tags in dit artikel

,

Microsoft heeft afgelopen weekend een nieuwe tv-commercial laten zien. Het is er opnieuw een uit de Laptop Hunter-serie waarin potentiële laptopkopers gevolgd worden in hun zoektocht naar de perfecte laptop.

Waar in de vorige tv-commercial Lauren centraal stond, staat de nieuwe commercial in het teken van Giampaolo. Giampaolo geeft aan dat hij een laptop wil die gemakkelijk mee te nemen is, een goede batterij heeft die lang meegaat en ook nog eens krachtig is. Hij mag voor minder dan 1500 dollar een laptop uitzoeken die aan zijn eisen voldoet en deze vervolgens houden.

Hij vindt dat hij bekwaam is met de technische kant van laptops. "Ik weet wat ik wil" geeft hij in de commercial aan. Hij vindt het belangrijk dat hij de mogelijkheid heeft om zijn laptop naar eigen wens aan te passen. Bij de Macs aangekomen merkt hij op dat de unibody MacBook ‘zo sexy’ is, maar dat Macs volgens hem meer op esthetiek gericht zijn dan op computerkracht. "Ik wil niet betalen voor het merk, ik wil betalen voor de computer", stelt hij.

Giampaolo verlaat uiteindelijk de winkel met een HP Pavilion HDX 16t. Hij sluit af met de zin: "Ik ben een PC, want ik ben erg kieskeurig". Heeft hij nou wel gekregen wat hij wilde? Hij wilde een laptop die gemakkelijk mee te nemen is en koopt vervolgens een laptop met een 16-inch beeldscherm die ruim drie kilo weegt. Niet bepaald wat je noemt ‘makkelijk mee te nemen’.

Ook wilde hij een goede batterij die lang meegaat. De accu van de HP Pavilion HDX 16t gaat volgens HP drie uur mee, maar volgens de meeste gebruikers is twee uur reëler. De ‘sexy’ MacBook die hij afwees, heeft een accu die volgens Apple zo’n vijf uur meegaat en effectief ongeveer op vier uur uitkomt. Ook hier lijkt hij de plank een beetje misgeslagen te hebben.

Ten slotte geeft hij aan dat computerkracht ook belangrijk voor hem is. De HP Pavilion HDX 16t heeft een 2.13 GHz Core 2 Duo P7450 aan boord met 4GB PC2-5300 DDR2 RAM. Dit is een tragere architectuur dan de architectuur waarmee Apple in 2006 de MacBooks uitgerust heeft en tegenwoordig bevat het zelfs PC3-8500 DD3 geheugen wat een piek overdrachtssnelheid heeft die het dubbele bedraagt van de HP-laptop.

In de commercial wordt de indruk gewekt dat Macs alleen draaien om esthetiek en geen computerkracht aan boord hebben. De vergelijking bewijst al wel dat dat niet het geval is. Ook is het enigszins vreemd dat Giampaolo bepaalde eisen heeft waaraan zijn uiteindelijke aankoop vervolgens niet voldoet.

Zoals ik eerder al aangaf in het artikel over de eerste tv-commercial van deze nieuwe campagne van Microsoft, is het op zich een slimme keuze om het zo te brengen. De economische malaise heeft zijn sporen achtergelaten binnen Amerika en het lijkt er niet op dat het economische systeem snel weer hersteld is. Mensen zullen dus liever kiezen voor een goedkopere aankoop dan een iets duurdere aankoop, waaronder Microsoft de Mac schaart.