2min

Tags in dit artikel

, ,

Microsoft heeft een nieuw doelwit gevonden in de strijd tegen Apple. Nadat het bedrijf eerder al de prijs van Apple-notebooks aan de kaak stelde, opent het nu de aanval op de ‘iPod-belasting’ van Apple.

Microsoft maakt in een nieuwe tv-commercial de vergelijking met haar eigen Zune mp3-speler. Om de populariteit van het apparaatje te vergroten, introduceert Microsoft een maandelijks abonnement voor het downloaden van muziek, de ZunePass. Volgens Microsoft kost het bijna 30 duizend dollar om een iPod met 120 GB opslagruimte met louter muziek uit de iTunes Store te vullen.

Daar zet de softwaregigant haar nieuwe ZunePass-abonnement tegenover waarmee voor 15 dollar per maand onbeperkt muziek voor de Zune geluisterd kan worden. Volgens Microsoft is het permanente eigenaarschap van nummers, zoals bij de iTunes Store het geval is, ook een negatief punt. Volgens Microsoft is het principe eens gekocht, blijft gekocht nadelig voor de consument, terwijl met de ZunePass muziek uitgeprobeerd kan worden.

Belangrijk nadeel van de ZunePass is echter wel dat wanneer het abonnement verlopen is, de muziek ook niet meer beluisterd kan worden. Microsoft komt klanten tegemoet door ze 10 nummers te laten houden, maar de rest is simpelweg verdwenen. Aanvullende nummers vanaf 10 stuks kosten eveneens even veel als bij andere online muziekwinkels.

[b]De tv-commercial waarin Microsoft de ‘iPod-belasting’ aanvalt.[/b]

Apple-topman Steve Jobs stelde onlangs dat klanten eigenaar van hun muziek willen zijn en introduceerde daarom muziek die vrij van DRM is. Microsoft lijkt eigenaar zijn van muziek niet belangrijk te vinden voor klanten. Twee totaal verschillende visies op het luisteren naar muziek.

Tevens gaat Microsoft er zonder meer van uit dat iemand zijn/haar iPod meteen helemaal vol zet met muziek, terwijl in de praktijk mensen juist alleen muziek meenemen om aan een zekere behoefte te voldoen. Er is slechts een klein deel van de gebruikers dat ook daadwerkelijk de volledige opslagruimte voor muziek gaat benutten.

Critici stellen dat Microsoft ook geen rekening houdt met de prijzen van de iTunes Store. Microsoft gaat uit van een prijs van 99 dollarcent per nummer, terwijl het merendeel van de albums 10 dollar kost en meer dan 10 nummers bevat. De gemiddelde prijs per nummer wordt daarmee automatisch lager.

Hoewel ook nummers van de ZunePass zonder DRM gedownload kunnen worden, worden deze wel opgeslagen in een voor de Zune specifiek geschikt formaat waardoor het niet met andere mp3-spelers te gebruiken is. Ook wordt men verplicht om de Zune desktop-client te gebruiken, terwijl critici van iTunes vaak over ‘verplicht gebruik’ van iTunes klagen.