2min

Tags in dit artikel

, , ,

Microsoft heeft na maanden planning gisteren officieel zijn nieuwe zoekmachine Bing aangekondigd. De zoekmachine moet binnen een week online gaan.

Zoals verwacht lanceert Microsoft nog deze week zijn opvolger van Windows Live Search, die de codenaam Kumo draagt en die door Steve Ballmer op de All Things Digital D7-conferentie aangekondigd werd.

Microsoft promoot de nieuwe zoekmachine als een beslissings-engine: een zoekmachine die klanten zullen proberen om te beslissen of een huidige zoekmachine wel voldoet en of Bing niets nieuws kan bieden. Samen met de zoekmachine zal dan ook naar verluidt een wereldwijde campagne gelanceerd worden van ongeveer honderd miljoen dollar.

Bing is gebouwd rond vier ‘zoekpijlers’: het shoppen op internet met recensies en vergelijkingen van producten, het plannen van een reis (dankzij technologie van Farecast), het opzoeken van gezondheidsproblemen (mogelijk gelinkt met Microsoft HealthVault) en lokale, zakelijke zoekopdrachten met geïntegreerde recensies en kaarten.

Yusuf Mehdi, de senior vice president van de Online Audience Business Group die Bing gisteren op de D7-conferentie demonstreerde, vertelt waarom de naam veranderd is: "We hadden een merk nodig dat fris en nieuw was (…) Een korte, eenvoudig te onthouden en te spellen naam die goed als wereldwijde URL kan dienen. De naam moest duidelijk maken dat het hier om een nieuw product ging, zodat je uitgenodigd wordt om langs te komen en de zoekmachine wil uitproberen."

Bing bevat technologie van Powerset, dat Microsoft vorig jaar voor honderd miljoen dollar overnam, en wordt een compleet onafhankelijke dienst, wat betekent dat de zoekmachine geen onderdeel wordt van het Windows Live-universum.

Op 3 juni moet Bing overigens helemaal zijn uitgerold. Deze uitrol verloopt echter in fasen: als eerste zijn de VS en Canada aan de beurt en later volgen andere landen. In Nederland moeten gebruikers het vanaf drie juni met een bètaversie doen, omdat de volledige versie nu nog speciaal bedoeld is voor Amerikaanse gebruikers.