1 min

Tags in dit artikel

,

De advocaat-generaal, van het Europees Hof van Justitie in Luxemburg meldt dat Google geen inbreuk op merkrechten pleegt doordat adverteerders met namaakproducten adverteren.

Enkele Franse bedrijven zoals Louis Vuitton klaagden over de advertenties waar namaakproducten van hun merk werden aangeboden. Google AdWords, een advertentiesysteem waar je bij het intikken van een aantal trefwoorden een hoop advertenties krijgt in Google, is volgens de advocaat-generaal niet schuldig.

De gebruikers weten maar al te goed dat als ze trefwoorden van een merk intikken niet alleen de originele site krijgen, maar ook veel sites waar producten worden aangeboden die zijn nagemaakt. Volgens de advocaat-generaal kan Google wel aansprakelijk worden gesteld indien een bedrijf kan aantonen dat er daadwerkelijk schade is geleden door AdWords.

Het Europees Hof doet over enkele maanden uitspraak. Overigens is ook een zaak van het Nederlandse bedrijf Portakabin, producent van mobiele bouwsystemen aan de gang bij het hof, die ook last hebben van AdWords.