1 min

Tags in dit artikel

YouTube heeft bekend gemaakt dat zij in de toekomst nieuwsorganisaties gaan helpen bij het verzamelen van spectaculaire filmpjes. Dit komt doordat burgerjournalisten hun nieuwsvideo’s kunnen plaatsen op het nieuwe kanaal YouTube Direct dat nieuwsredacteuren mogen gebruiken voor hun tv- of internetuitzending.

Naast dat je zelf filmpjes kunt insturen, kunnen nieuwsorganisaties ook oproepen doen naar videomateriaal over een bepaald onderwerp, denk hierbij aan een ramp of iets over een beroemdheid.

Wanneer een YouTube-gebruiker een video upload, kunnen nieuwsorganisaties direct contact opnemen met deze gebruiker.

Steve Grove, hoofd nieuws en politiek van YouTube vertelt, "Nieuwsorganisaties willen altijd de content die ze gebruiken verifiëren". Ook vertelt hij daarbij, "YouTube Direct heeft geen verdienmodel, niet voor YouTube en niet voor de gebruiker. De erkenning die je krijgt van legitieme nieuwsorganisaties moet een stimulans zijn om video’s te uploaden."

Op dit moment wordt de nieuwe dienst al getest door de Huffington Post, NPR, Politico, de San Francisco Chronicle en een aantal TV-stations in Boston.