2min

Tags in dit artikel

,

Telecomprovider Vodafone kampt sinds gisteren met een landelijke storing in zijn mobiele netwerk. Gisteren werd al gemeld dat er één van de vier signaleringsgateways is uitgevallen.

Een woordvoerder van Vodafone meldde vanochtend dat ze de storing nog steeds niet onder controle hebben. Bellen was volgens de woordvoerder wel mogelijk, je moet het alleen wat vaker proberen voordat je er doorheen komt. Sms’en is ook al langzaam op gang gekomen, omdat Vodafone nog bezig is de sms-berichten van gisteren te versturen, duurt het even voordat de sms’jes aankomen die je nu verstuurt. "De verstuurde sms’jes komen allemaal aan maar dat duurt even", aldus een woordvoerder.

Een woordvoerder meldde gisteren aan Tweakers.net dat één van de vier signaleringsgateways was getroffen, waardoor één op de vier Vodafone gebruikers werd getroffen door de storing. Hoelang het nog gaat duren voordat alles weer 100 procent werkt is nog niet duidelijk.

Vodafone heeft zojuist een persbericht doen uitgaan waarin het bedrijf aangeeft dat de problemen zijn opgelost. In meerdere delen van Nederland waren er vandaag moeilijkheden bij het opzetten en ontvangen van gesprekken op GSM- en het UMTS-netwerk. Ook sms- en dataverkeer ondervonden vertraging, zo laat Vodafone weten.

"De netwerkspecialisten van Vodafone hebben zonder onderbreking met partners en leveranciers samen aan een oplossing gewerkt. Op dit moment is ons netwerk weer stabiel en we blijven dit nauwlettend volgen. Met man en macht zetten wij ons in voor de bereikbaarheid van klanten. Wij vinden het heel vervelend dat onze klanten hierdoor getroffen zijn. Gelukkig zijn we weer in staat de service te kunnen bieden, die men van ons gewend is", aldus Jens Schulte-Bockum, CEO Vodafone Nederland.

De netwerkstoring begon bij één van de vier Vodafone verkeersknooppunten in Nederland. Dit verkeersknooppunt zorgt voor het verbinden van telefoongesprekken en brengt sms- en dataverbindingen tot stand. Dit heeft ook effect gehad op de andere delen van het netwerk. De exacte oorzaak van de netwerk storing wordt echter nog onderzocht door technische specialisten van Vodafone.

Vodafone heeft een speciaal telefoonnummer en e-mailadres ingericht voor klanten die vragen hebben over de storing. Voor informatie kunnen zij contact opnemen via: 0800-1258 of per e-mail: netwerk.nl@vodafone.com. Dit telefoonnummer is vandaag nog tot 22.00 uur bereikbaar en vanaf morgen dagelijks van 8.00 tot 18.00 uur. Daarnaast laat de provider weten dat de website, www.vodafone.nl, weer volledig bereikbaar is. Deze was gedurende grote delen van de dag ook niet bereikbaar vanwege overbelasting.