2min

Tags in dit artikel

, ,

Vodafone heeft in een persbericht, dat zij op zondag de deur heeft uitgedaan, aangegeven dat de telecomprovider de oorzaak van de storing heeft achterhaald. Het Vodafone-netwerk was bijna één volledige dag niet te bereiken voor ongeveer eenvierde van de klanten. Vodafone wist na ongeveer anderhalve dag het sein ‘brand meester’ te geven.

De storing van Vodafone begon op 17 november en duurde tot de avond van 18 november voort. De storing was zo groot dat een hoop Vodafone-klanten problemen hadden met bellen en sms’en. De problemen werden op 18 november in de avond opgelost, toen Vodafone eindelijk omstreeks 20:00 het sein ‘brand meester’ kon geven. Toen was de oorzaak echter nog niet bekend.

Vodafone heeft nu aangegeven dat het bedrijf de oorzaak heeft kunnen achterhalen. Dat is blijkbaar in het weekend gewoon doorgegaan, omdat het persbericht op zondag is vrijgegeven. Er was namelijk een knooppunt gestopt met werken, dat eigenlijk zijn werk moest overdragen aan het backup-station. Dit is echter niet gebeurd, waarom wordt niet uitgelegd. Vodafone geeft aan dat de controles op de knooppunten strenger zijn geworden.

Een unieke combinatie van het uitvallen van één van de vier netwerkknooppunten van Vodafone en het om onvoorzienbare redenen niet in werking treden van het back-up systeem, vormde de oorzaak van de storing die op woensdag 18 en donderdag 19 november voor overlast zorgde. Als gevolg daarvan ondervond een groot deel van de klanten hinder bij het bellen, SMS’en en/of mobiel internetten. Als gebaar voor deze storing biedt Vodafone daarom alle particuliere en zakelijke klanten een weekend gratis SMS’en binnen Nederland aan van 5 december 0:00 uur tot 6 december 24:00 uur.

Jens Schulte-Bockum, CEO Vodafone Nederland: "Nog niet eerder hebben we te kampen gehad met zo’n omvangrijke en complexe storing. Wereldwijd is er weinig kennis en ervaring met dit unieke probleem. Ik ben dan ook blij dat we de oorzaak van deze storing hebben kunnen ontdekken en verhelpen. Om te voorkomen dat een dergelijke situatie zich nog een keer voordoet staan we er open voor om de ervaringen die wij hebben opgedaan te delen met andere relevante partijen. Ik realiseer me terdege hoe vervelend dit is geweest voor onze klanten en wil dan ook graag een gebaar maken. Ik hoop hiermee in ieder geval te laten zien dat we de situatie betreuren en we er alles aan zullen doen om herhaling te voorkomen."

Het gebaar waar Schulte-Bockum op doelt is een weekend gratis sms’en. Op 5 en 6 december kan men gratis sms’en in heel Nederland op het Vodafone-netwerk. Indien klanten nog vragen hebben kunnen ze terecht op: 0800-1258 of per e-mail: netwerk.nl@vodafone.com. Het telefoonnummer is elke dag tot 18:00 geopend.