De afgelopen week was het raak in de telecombranche. Zo waren er twee grootschalige storingen bij Vodafone en KPN, waardoor er een hoop mensen veel moeite hadden met bellen, sms’en en mobiel internetten.

Volgens de Consumentenbond moet de overheid zich meer gaan bemoeien met deze storingen. "De maatschappelijke impact van grote internet- en telefoniestoringen is tegenwoordig zó groot, dat de overheid hierin een actieve rol moet gaan spelen," aldus de Consumentenbond.

Volgens de bond moeten de bedrijven een noodplan hebben, die de overheid eerst dient goed te keuren. De bond benadrukt dat er daarbij vooral gekeken moet worden naar de kwaliteit van het noodplan.

De Consumentenbond vindt dat zaken als hoe klanten bij een storing geïnformeerd worden, wat er met de website moet gebeuren en welke technische en organisatorische processen er in gang gezet worden zeker in zo’n noodplan opgenomen moeten worden.

Buiten de storingen van afgelopen week is er ook een grootschalige storing geweest in 2008 bij Ziggo. De Consumentenbond heeft er toen al bij het ministerie van Economische Zaken op aangedrongen, om een actievere rol te spelen bij zulke storingen. Het ministerie is op dit moment nog alles aan het onderzoeken.