1 min

Tags in dit artikel

,

De SMS-Gedragscode wordt per 1 maart aangescherpt. Dit is besloten door de deelnemers aan de stichting SMS-Gedragscode.

De sector gaat de pakkans vergroten voor overtreders van de code en bij misleidende reclame. Er komt een “Loket” dat pro-actief internet, dagbladen, televisie en radio gaat monitoren. In geval van overtredingen wordt de boosdoener rechtstreeks aangesproken door het Loket. Het maximum voor boetes wordt verhoogd naar 100.000 euro.


Daarnaast wordt de aanmelding voor SMS-abonnementen transparanter gemaakt door aanbieders te verplichten het abonnement en het tarief duidelijk te vermelden aan het begin van een SMS-bericht. Het afmelden van een abonnement wordt vereenvoudigd: alleen het versturen van ‘STOP’ of ‘UIT’ naar de shortcode is voldoende voor een afmelding.

De sector heeft over deze aanscherping overleg gevoerd met de staatssecretaris Heemskerk van Economische Zaken.

Naast aanscherping van de gedragscode wordt ook gewerkt aan een aanpassing van de reclamecode voor SMS-diensten. Bovendien gaat de sector meer doen aan voorlichting voor kinderen over het gebruik van SMS. Plannen hiervoor worden ontwikkelt.