2min

Tags in dit artikel

, , , ,

Het succes van Apples multitouch iPad-tablet wordt voor een groot deel bepaald door de content die ervoor beschikbaar komt, zo luidt de conclusie van veel Wall Street-analisten een dag na de officiële introductie van het apparaat dat rond eind maart verkrijgbaar is vanaf 499 dollar.

Het apparaat is ‘nog geen revolutionair product’, stelt Needham-analist Charlie Wolf. Volgens Wolf is het wachten nu op ‘ideale content van derden’, zoals e-books en speciale iPad-applicaties. Apple positioneert het apparaat als een derde categorie tussen de smartphone en de laptop in, dat beter is als een netbook. Volgens Apple-topman Steve Jobs zijn netbooks nergens beter in dan een smartphone of een laptop.

Een ander terugkomend thema is de prijs van het apparaat. Veel analisten hadden niet verwacht dat Apple voor het basismodel met een 16 GB flashdrive en alleen wifi slechts 499 dollar zou vragen. Volgens Shaw Wu, analist van Kaufman Bros. kost het touchscreen van de iPad mogelijk alleen al honderd dollar. Dit betekent volgens Wu dat Apple mogelijk ‘leveranciers overtuigt om in nieuwe markten te investeren’, met als gevolg dat de prijzen van onderdelen omlaag gaan.

Wu denkt wel dat de wifi-modellen waarschijnlijk beter zullen verkopen, hoofdzakelijk vanwege de kosten, omdat hiervoor geen data-abonnement vereist is. Voor het goedkoopste 3G-model met 16 GB opslagcapaciteit vraagt Apple 629 dollar, 130 dollar meer dan het basismodel zonder 3G. Een data-abonnement bij AT&T met een datalimiet van 250 MB kost maandelijks nog eens 14,99 dollar. Wie geen datalimiet wil, moet daar nog eens 15 dollar per maand bijleggen.

Analisten denken dat Apple wel een risico neemt. "Apple is een bedrijf dat bereid is om risico te nemen en nieuwe categorieën producten te definiëren", aldus Wu. Toch zijn zij hoopvol dat Apple succes zal hebben met de iPad. "Dit zal niet binnen één dag gebeuren", zei Oppenheimer-analist Yair Reiner, "maar wij denken dat wat vandaag lijkt op een grote iPhone, geamputeerde netbook of veredeld fotolijstje uiteindelijk een revolutionair nieuw media-apparaat zal worden."

Volgens de analisten kan Apple in het eerste jaar zo’n één tot vijf miljoen exemplaren van de iPad verkopen. Het jaar daarop, zo suggereren zij, zou Apple tien miljoen exemplaren kunnen fabriceren. De eerste generatie wifi-modellen van de iPad zullen rond eind maart internationaal verkrijgbaar zijn. De 3G-modellen volgen in april, zo heeft Apple laten weten. Internationale overeenkomsten met telecomproviders worden op een later moment bekendgemaakt, naar verwachting in juni tijdens Apples Worldwide Developers Conference (WWDC).