2min

Uit een nieuwe enquête blijkt dat 13 procent van de respondenten waarschijnlijk Apples nieuwe iPad zal kopen. Dit percentage is licht hoger dan de 9 procent, die voorafgaand aan de lancering in 2007 van plan was om de allereerste iPhone te kopen.

De enquête is een initiatief van RBC/ChangeWave en werd voorgelegd aan 3200 respondenten. Volgens analist Mike Abramsky van RBC Capital Markets duiden de uitkomsten van de enquête op een sterke vraag naar de iPad, die wel eens positief zou kunnen uitpakken voor het nieuwe product. Apple onthulde de iPad op 27 januari en positioneert het als een derde categorie apparaten tussen de MacBook en de iPhone in, gericht op families en educatieve instellingen.

Een van de sterkste aspecten van de iPad is de relatief lage startprijs van 499 dollar. In 2007 vond 28 procent van respondenten nog dat de iPhone te duur was, terwijl slechts 8 procent nu aangeeft geen interesse te hebben in de iPad omwille van de prijs. Opvallend is ook dat de voorkeur van potentiële kopers uitgaat naar ofwel het goedkoopste 16 GB wifi-model iPad (19 procent) of het duurste 64 GB-model met zowel wifi als 3G-connectiviteit (19 procent).

Algemene interesse in Apples iPad.

Toch lijkt de kritiek op de iPad weinig invloed te hebben op de interesse van kopers. Het ontbreken van een camera, ondersteuning voor Adobes Flash-technologie en multitasking-functionaliteit worden gezien als negatieve aspecten van de iPad. Het merendeel van de consumenten wil de iPad voor verschillende doeleinden gaan gebruiken. Verreweg het merendeel (68 procent) heeft aangegeven met de iPad op internet te willen surfen, 44 procent wil e-mailen en 37 procent is geïnteresseerd in het lezen van e-books.

Interesse in iPad per model.

Uit de enquête blijkt ook dat er een zeker effect op de verkoop van andere Apple-producten is waar te nemen. Zo’n 25 procent van de respondenten heeft aangegeven de aankoop van een of meer geplande Apple-producten te zullen uitstellen naar aanleiding van de iPad. Negen procent stelt de aankoop van MacBooks uit, terwijl 10 procent de aankoop van een iPhone voorlopig uitstelt.

Beoogd gebruik van iPad.

Abramsky verwacht naar aanleiding van de resultaten dat Apple dit kalenderjaar 5 miljoen exemplaren van de iPad zal verkopen. Dit zal volgens de analist resulteren in een omzet van zo’n 2,4 miljard dollar. Wifi-modellen van de iPad zullen vanaf eind maart wereldwijd verkrijgbaar zijn. Op modellen die naast wifi ook 3G-connectiviteit hebben zal tot april gewacht moeten worden. De Nederlandse prijzen zullen op een later moment bekend worden gemaakt, zo heeft Apple laten weten.