Abonneer je gratis op Techzine!

Apple geeft in Mac OS X 10.6.3 ontwikkelaars toegang tot GPU’s die H.264-videomateriaal kunnen decoderen. Dit blijkt uit een technisch document dat sinds 29 maart op Apples ontwikkelaarswebsite te vinden is.

Het document omschrijft een Video Decode Acceleration Framework waarmee ontwikkelaars de H.264-decodingmogelijkheden van geschikte GPU’s, zoals de NVIDIA GeForce 9400M, GeForce 320M of GeForce GT 330M, kunnen gebruiken. Hierdoor hoeft H.264-videomateriaal niet meer door de processor afgehandeld te worden, maar kan de gpu deze taak op zich nemen, hetgeen de performance ten goede komt.

De verandering is opvallend, omdat Apple voorheen weigerde om ontwikkelaars toegang te geven tot dergelijke functionaliteiten. Vooral Adobe, dat voor zijn Flash Player actief gebruikmaakt van de processor, heeft er meermaals bij Apple op aangedrongen om standaardfuncties van gpu’s voor ontwikkelaars toegankelijk te maken. Het lijkt er op dat Adobe hiermee zijn zin heeft gekregen.

Apple en Adobe leven al enige tijd op gespannen voet met elkaar. Sinds Apple-topman Steve Jobs eind januari in ferme bewoordingen zijn ongenoegen over Flash op de Mac uitsprak, gooien de bedrijven voortdurend met modder naar elkaar. Jobs noemde de ontwikkelaars van Adobe lui en wijt een crashende Mac aan diens Flash Player. Adobe op zijn beurt kwam met concrete toezeggingen over de performance van Flash op de Mac en beloofde beterschap.

Die beterschap komt in de vorm van Flash Player 10.1, die volgens Adobe in sommige gevallen zelfs beter zou presteren dan zijn Windows-equivalent. Ook zou het cpu-gebruik onder Mac OS X met Flash Player 10.1 gehalveerd zijn. Adobe heeft inmiddels toegezegd dat men de mogelijkheden die Apple nu biedt ook zal benutten, maar dat dit niet meer in versie 10.1 van de Flash Player geïmplementeerd zal worden. Kort na de lancering van de nieuwe software komt er een update die dit wel zal ondersteunen, zo laat Adobe weten.