1 min

De beslissing van Microsoft om de naam van zijn zoekmachine te veranderen naar Bing heeft in Nederland weinig effect gehad op het marktaandeel van de zoekmachine. Uit onderzoek blijft dat slechts 1 procent van de ondervraagden Bing als primaire zoekmachine gebruikt.

In de Nationale Search Engine Monitor wordt sinds 2002 jaarlijks het online zoekgedrag van de Nederlandse internetgebruiker in kaart gebracht, de nadruk wordt gelegd op naamsbekendheid en het gebruik van de zoekmachines. Uit de cijfers is op te maken dat er een minimale verschuiving heeft plaatsgevonden in de marktaandelen van de vijf bekendste zoekmachines van Nederland.

Google staat nog steeds eenzaam aan de top, maar liefst 94 procent van de ondervraagden gaf aan dat ze de zoekmachine van Google het meest gebruiken. Op de tweede plaats staat vinden.nl (3 procent), gevolgd door Yahoo, Bing en Ilse met 1 procent.

Voor het onderzoek naar het online zoekgedrag van de Nederlandse internetgebruiker werden 1251 mensen ondervraagd.