ABN Amro wil een nieuwe manier uitproberen om pasfraude te voorkomen, als bijvoorbeeld iemand 3000 euro pint zal de rekeninghouder een sms krijgen waar bijvoorbeeld in staat: "Hé ben jij dat, ben jij aan het pinnen?". Of dit systeem zal gaan werken is nog in onderzoek, aldus een woordvoerster van ABN Amro.

ABN Amro is bezig met het onderzoeken of dit een goede en veilige manier is om pasfraude tegen te gaan. Je zal je dan echter wel op moeten geven voor deze dienst en je krijgt alleen een sms-bericht als er iets opvallends gebeurd. Je kan dan bijvoorbeeld zelf een limiet instellen, als er dan boven je limiet wordt gepind krijg je automatisch een sms-bericht, of als er binnen een bepaalde tijd een aantal keren geld vanuit het buitenland opgenomen wordt.

Als er iets verdachts gebeurt met de rekening van een rekenhouder, bijvoorbeeld als er een groot bedrag van een rekening wordt gehaald krijgt de persoon een verificatie-sms, waarmee het beveiligingssysteem kan zien of je mobiele telefoon in de buurt is van de pinautomaat waar op dat moment met de pas wordt gepind. Hoe ze de telefoon willen traceren is nog niet duidelijk, maar er wordt gedacht aan GPS of een meting van de ene gsm-mast naar de andere, waardoor er kan worden berekent waar het toestel zich ongeveer bevind. Als deze dienst gebruikt zal worden moet je jezelf aanmelden, als je geen mobiele telefoon hebt dan kun je hier geen gebruik van maken. "Ja dan heb je wel een probleem, dat is het nadeel van dat soort technologieën" aldus beveiligingsexpert, Arjen de Landgraaf.

De Rabobank maakt al een tijdje gebruik van een soortgelijk systeem, ook wel Rabo Alerts genoemd. Daarbij kunnen klanten een bedrag invoeren en als er boven dat bedrag geld wordt opgenomen krijg je een SMS-bericht. De Vereniging van Nederlandse Banken heeft geen mening gegeven over deze nieuwe manier van beveiligen tegen fraude.