1 min

Twitter wordt op universiteiten in de Verenigde Staten veel gebruikt door studenten. Het wordt meer als afleiding gezien dan als aanvulling op de studie. Maar Twitter is niet zo nadelig, blijkt uit een onderzoek van Lock Haven University in Pennsylvania.

Dr. Reynol Junco aan de Lock Haven University heeft onderzoek gedaan naar het effect van Twitter op studenten. Het doel van het onderzoek was om meer docenten de positieve waarde van social media te laten inzien. Daarnaast was het ook de bedoeling dat de docenten het effect zouden ervaren tijdens hun lessen.

Aan het begin en eind van het semester kregen de studenten een vragenlijst met negentien vragen. Totaal mochten 70 Studenten tijdens de lessen Twitter gebruiken, voor hun eigen meningen over de lessen of over hun ervaringen van die dag. De andere studenten mochten niet Twitteren maar hadden wel toegang tot dezelfde informatie.

De onderzoeksresultaten toonde dat de Twitterende studenten betere cijfers haalde en twee keer zoveel betrokkenheid toonde. Hieruit bleek dat de 70 studenten hoger en beter deelnamen aan de lessen dan de andere studenten. Volgens Marvin de Reuver moet Twitter niet verboden worden in de klas maar is het een goede aanvulling op je studie.