1 min

Tags in dit artikel

, , ,

Zoekmachines als Google en Yahoo trekken de eigen diensten voor in de zoekresultaten die zij bieden. Dit blijkt uit een onderzoek van Harvard-professor Ben Edelman. Bing is daarentegen veel terughoudender met zelfpromotie.

Edelman onderzocht 32 veel voorkomende termen zoals maps, email en calender bij verschillende zoekmachines (Google, Yahoo, Bing, Ask en AOL). Het blijkt dat Google zijn eigen diensten zoals Maps en Gmail drie keer zoveel voortrekt. Maar Google is niet de enige, bij Yahoo is er ook duidelijk sprake van het voortrekken van de eigen diensten. Edelman constateert dat zowel Google als Yahoo hun eigen producten en diensten op ‘onnatuurlijke wijze’ hoger zetten in de zoekresultaten.

Uit de statische analyse van Edelman is gebleken dat bij zowel Google als Yahoo de eigen dienst pal bovenaan staat in de resultatenlijst. Bij deze zoekmachines is de kans drie keer zo groot dan gemiddeld. De metingen zijn verricht in augustus 2010.

Google heeft altijd ontkend dat eigen diensten voorrang krijgen in de zoekresultaten. Dat standpunt lijkt na dit onderzoek moeilijk houdbaar. Daarnaast wijst Edelman op een video uit 2007 waar zoekchef Marissa Mayer van Google erkent dat het bedrijf wel degelijk eigen diensten bovenaan zet.