2min

Een storing op Schiermonnikoog duurt al dagen voort. De eilandbewoners kunnen niet bellen of internetten en de storing zou nog tot 18 mei duren, zo meldt KPN.

Dit meldt Webwereld nadat het getipt is door een boze ondernemer op het eiland. Het is onduidelijk wat er precies aan de hand is waardoor het verhelpen van de storing zo lang zou moeten duren. RTV Noord meldt dat het zou gaan om een probleem in een van de telefooncentrales.

"Normaal is zo’n storing binnen 48 uur opgelost. En er gaat elke 8 uur een boot van en naar het eiland", zo vertelt de ondernemer. Echter, KPN heeft een uitzondering gemaakt voor de tijd waarin het storingen oplost, maar dan nog vindt de tipgever een termijn van drie weken veel te veel om een storing op te lossen.

Op het eiland wonen negenhonderd mensen. "Veertig procent daarvan heeft nu geen telefoon- en internetverbinding, en de overige zestig procent heeft sporadisch een telefoonverbinding. Ze moeten dan vijf keer opnieuw draaien", zo voegt hij toe.

Daarnaast komt het vakantieseizoen eraan en is het ontbreken van een internetverbinding dus geen goede pr. Schiermonnikoog werkt aan een WiFi-netwerk dat het hele eiland moet dekken. Echter, die draadloze verbinding is nog niet werkend, dus hebben ondernemers vaak nu zelf iets geregeld.

De boze ondernemer heeft een fax gestuurd via iemand op het vaste land waarin hij dreigt met een kort geding tegen KPN. Overigens werd Schiermonnikoog twee jaar geleden ook al afgesneden van moderne communicatiemiddelen. Toen echter was de schuldige een boot die de kabel kapot had gemaakt.

KPN wilde nog niet op de zaak reageren.