2min

Het bedrijfsleven denkt onvoldoende na over de inzet van social media voor de bedrijfsvoering. Organisaties zijn niet in staat om aan te geven welke voordelen ze verwachten van het gebruik van diverse social media, zoals Twitter en Facebook. Door deze houding is het succes van social media beperkt.

Dat zegt onderzoeks- en adviesbureau Gartner. Volgens de analisten van Gartner ligt de denkfout bij de gedachte dat techniek altijd tot betere samenwerking leidt. "Technologie kan samenwerking vereenvoudigen. Zeker als applicaties een meer intuïtieve en soepele werkstroom ondersteunen. Maar bedrijven die een software kiezen zonder rollen, processen en meetpunten vast te stellen, spannen het paard achter de wagen", aldus de analisten van Gartner. Om te voorkomen dat werk dubbel wordt gedaan, is het belangrijk om bestaande software en samenwerkingssoftware met elkaar te integreren.

De inzet van social media voor organisaties kan dus lonend zijn, maar leidinggevenden moeten duidelijk vaststellen wat de verwachtingen en mogelijkheden zijn. "Zolang leidinggevenden duidelijk maken wat de verwachtingen van samenwerking zijn en het gebruik van de middelen belonen, zullen veel medewerkers het belang inzien", aldus een van de analisten van Gartner. De analisten pleiten niet zozeer voor het opstellen van een algemene richtlijn, maar voor het uitwerken en ondersteunen van individuele taken en werkzaamheden voor de medewerkers.

Onlangs berekende onderzoeksbureau comScore dat Nederland wereldwijd het grootste percentage Twitter- en LinkedIn-gebruikers kent. Van de 11,9 miljoen internetgebruikers in Nederland zit 11,5 miljoen op een sociaal netwerk. Uit recent onderzoek van Social Media Succes, een adviesbureau dat organisaties helpt bij het effectief inzetten van social media, blijkt dat Nederlanders verslaafd zijn aan LinkedIn. Wij spenderen gemiddeld vier uur per week aan LinkedIn voor het zoeken van een baan en het vergroten van onze naamsbekendheid.