Ondanks dat hardcore gamers nog steeds de grootste doelgroep zijn worden deze snel ingehaald door de casual gamers. Dit blijkt uit een onderzoek dat werd uitgevoerd onder meer dan 8000 deelnemers.

Uit het onderzoek blijkt dat hardcore gamers ruim 18 uur per week gamen en per 3 maanden iets minder dan 5,5 game aanschaffen. Volgens het onderzoek lijkt de hardcore gamer zich vooral te beperken tot één console. De casual gamer daarentegen zou volgens het onderzoek op meerdere platformen spelen en daardoor ook meer games aanschaffen. Bij de casual gamers ligt dit gemiddelde namelijk op 5,9.

Momenteel liggen de hardcore gamers met een aandeel van 23 procent nog op kop, echter is dit slecht met een magere 1 procent op de casual gamers welke een aandeel hebben van 22 procent. De casual gamers zijn duidelijk bezig met een flinke opmars om de grootste game doelgroep te worden. Deze opmars is onder andere te danken aan de opkomst van apparaten zoals de Wii die het gamen met de hele familie of met vrienden weer toegankelijk en leuk hebben gemaakt. Daarnaast is ook de markt voor mobiel gamen redelijk nieuw met bijvoorbeeld een tablet of smartphone, ook deze markt groei enorm hard waardoor de groep casual gamers een flinke groei doormaakt. Andere groepen die werden gemeten zijn de echte familiegames en kindergames, en natuurlijk de pc-gamers. De laatste twee groepen zijn beide voor zo’n 15 procent.