2min

Wie op Google zoekt naar informatie over een bepaald onderwerp, krijgt vaak enorm veel zoekresultaten voorgeschoteld. Slechts een klein deel daarvan is bruikbaar voor gebruikers. Indien je met regelmaat websites tegenkomt in de resultaten waar je echt niet naar toe wilt, bijvoorbeeld omdat deze betaald zijn, niet overzichtelijk of je er simpelweg niet graag komt, kun je deze blokkeren en uit de resultaten filteren.

Deze manier van zoekresultaten filteren was al vanaf maart beschikbaar in de Verenigde Staten. Google heeft nu besloten om deze optie wereldwijd aan te bieden.

Voor veel mensen is de zoekmachine van Google het startpunt als ze op internet op zoek gaan naar informatie. Soms stuiten ze bij hun zoektocht op een website die hen niet aanstaat. Iedere keer als je dezelfde of een soortgelijke zoekopdracht uitvoert verschijnt dezelfde irritante website in de zoekresultaten. Om hier iets aan te doen heeft Google nu wereldwijd een nieuwe optie toegevoegd aan zijn zoekmachine.

Deze nieuwe optie werkt op de volgende manier. Je voert één of meerdere zoektermen in bij de zoekmachine van Google. Vervolgens bezoek je een website uit de resultatenlijst en bekijkt deze. Je maakt voor jezelf de afweging of Google deze website ooit nog als zoekresultaat moet weergeven of niet. Als je deze website uit de lijst van zoekresultaten wilt verwijderen ga je met ‘Vorige’ terug naar de zoekresultaten van Google. Vervolgens verschijnt er onder of achter het webadres een link met de mogelijkheid om alle pagina’s van deze website te blokkeren. Als je daar op klikt en de zoekopdracht opnieuw uitvoert, verschijnt deze website niet langer in zoekresultaten.

Met deze optie kunnen gebruikers hun eigen, persoonlijke zwarte lijst van ‘verboden’ websites maken. Je moet wel over een Google-account beschikken en ingelogd zijn om websites te kunnen blokkeren. Mocht je een website per ongeluk geblokkeerd hebben, dan kun je deze website op ieder moment deblokkeren. Daarvoor klik je op het tandwieltje in de rechter bovenhoek. Vervolgens ga je naar ‘Zoekinstellingen’ en scroll je helemaal naar het einde van de pagina. Daar kun je de geblokkeerde websites beheren. In dit menu kun je ook handmatig de URL van een website invoeren om deze te blokkeren.

Naast het personaliseren van je zoekresultaten heeft Google ook nog een ander doel voor ogen. Het internetbedrijf werkt aan een nieuw zoekalgoritme en wil de data over websites die geblokkeerd zijn door mensen hieraan toevoegen om de kwaliteit van de zoekresultaten verder te verbeteren. De gegevens van Amerikaanse internetters worden al langer gebruikt door Google om de zoekresultaten te optimaliseren. Door de optie wereldwijd beschikbaar te maken wil Google ook de gegevens van niet-Amerikaanse gebruikers integreren in het nieuwe zoekalgoritme.

Dit kan voor sommige bedrijven wel eens nadelig uitpakken. Als een bepaalde website door grote groepen mensen geblokkeerd is, zal deze een stuk lager in de page ranking belanden. Een lagere page ranking betekent vaak ook minder omzet.