2min

De Kindle Fire vindt goed aftrek bij de consumenten. De eerste dag dat zij de nieuwe tablet van Amazon konden pre orderen (reserveren), zijn er al ruim 95.000 exemplaren verkocht.

Het onderzoeksbureau eDataSource heeft toegang tot 800.000 inboxen van een panel. Hierdoor kan het bureau dagelijkse de bestellingen van grote webwinkels in kaart brengen en zien welke producten er veelvuldig worden besteld. Hieruit blijkt dat er dus meer dan 95.000 exemplaren van de Kindle Fire zijn besteld door consumenten.

Helaas valt dit aantal in het niet als je dit vergelijkt met Apple. Bij de lancering van de iPad in april 2010, zo berekende eDataSource, wist het Amerikaanse elektronicaconcern maar liefst 350.000 in de voorverkoop aan de man te brengen. Volgens de officiële cijfers van Apple ging de iPad 300.000 maal over de toonbank in de voorverkoop.

Woensdag 28 september presenteerde Amazon de Kindle Fire, een tablet voor een prijs van 199 dollar. Hiervoor krijgen consumenten een 7-inch tablet die op een aangepaste versie van Android draait. Door de nauwe integratie met de cloud van Amazon kunnen gebruikers sneller internetten dan voorheen. Op dit moment heeft de app store van Amazon een kleine 10.000 apps beschikbaar, maar dat aantal zal waarschijnlijk snel gaan toenemen in de nabije toekomst als al deze gebruikers een Kindle Fire hebben ontvangen.

Volgens sommige is de Kindle Fire de eerste tablet die een serieuze concurrent van Apple’s iPad 2 zou kunnen vormen. Andere analisten betwijfelen dit. Volgens Gene Munster van zakenbank Piper Jaffray zijn de technische specificaties niet aantrekkelijk voor consumenten. Zo is de Kindle Fire maar liefst 55 procent kleiner dan een 10-inch tablet en mist de tablet enkele features die van belang zijn voor een goede verkoopcampagne, zoals de camera en verbindingsmogelijkheden met 3G-netwerken. Daarnaast lijdt Amazon volgens Munster 50 dollar verlies voor iedere verkochte Kindle Fire.

Brian White van Ticonderoga Securities is eveneens van mening dat de nieuwe tablet van Amazon geen geduchte concurrent voor Apple zal vormen. Hij suggereert dat de Kindle Fire zich op een ander publiek richt dan de iPad 2, namelijk een "tablet-light-user" met een beperkt budget die nog geen tablet heeft aangeschaft. Ook in technisch opzicht kan de Kindle Fire volgens hem niet tippen aan de iPad 2.