2min

Tags in dit artikel

, ,

Mozilla, de aanbieder van de webbrowser Firefox, gaat vanaf volgend jaar verouderde versies in ‘stilte’ updaten. Na de versnelde updatestrategie, waarbij iedere zes tot acht weken een nieuwe versie van de webbrowser uitkomt, is dit de tweede grote verandering die Mozilla implementeert in korte tijd.

Mozilla zegt dat de gebruikers van haar webbrowser vermoeid raken van de pop-up vensters die verschijnen bij iedere update. Zij zouden zich daar massaal over hebben beklaagd bij de browsermaker. "In het verleden hebben we er zorgvuldig voor gezorgd dat mensen weten dat er iets verandert aan hun webbrowser voordat het daadwerkelijk verandert. Vandaag de dag laten mensen ons – luidkeels – weten dat de notificaties irritant zijn en dat een stil updateproces belangrijk is", aldus de voorzitter van Mozilla Mitchell Baker.

Om aan de klachten tegemoet te komen komt Mozilla in de toekomst met ‘stille updates’. Gebruikers worden dan niet langer gestoord door vensters die zeggen dat er een update beschikbaar is. In plaats daarvan installeert de webbrowser op de achtergrond de nieuwste versie van de browser: een auto-update. Gebruikers hoeven dan niet iedere keer de opdracht voor de installatie van de nieuwe versie te geven.

Verder zegt de voorzitter dat Mozilla hard bezig is dit proces te implementeren. Hij verwacht dat gebruikers de eerste verbeteringen bij de volgende release al zullen merken. Meer verbeteringen zullen de komende maanden volgen.

Mozilla heeft veel kritiek over zich heen gekregen bij de bekendmaking van de nieuwe updatestrategie. Ontwikkelaars van add-ons klaagden dat zij bij iedere update moeten kijken of hun add-ons nog naar behoren functioneren. Het maken van aanpassingen zal nog meer tijd in beslag en levert uiteindelijk niets op.

Ook het bedrijfsleven beklaagde zich over de updatestrategie. Bedrijven moeten zorgen dat hun netwerken gebruik maken van software die veilig is en daarnaast zorgen dat de gebruikte browser goed werkt met alle applicaties. Het testen en controleren hiervan kost onnodig veel tijd, geld en moeite als Mozilla iedere zes tot acht weken met een nieuwe update komt. Inmiddels is Mozilla het bedrijfsleven tegemoet gekomen door 10 maanden ondersteuning te bieden op bepaalde ‘enterprise’ versies.

Ondanks alle kritiek houdt Baker vast aan de versnelde updatestrategie. Hij stelt dat webbrowsers niet achter kunnen blijven door de snelle groei van het internet. De voorzitter is ervan overtuigd dat het snelle lanceringsprogramma de goede weg is.

Vorige week lanceerde Mozilla de nieuwste versie van haar webbrowser, Firefox 7. Een dag later stopte de browserfabrikant tijdelijk met de uitrol van de nieuwe webbrowser, omdat deze problemen opleverde met geïnstalleerde add-ons. Bij een onbekend aantal gebruikers waren de add-ons verdwenen na de upgrade.