2min

Goed nieuws voor de consument. Als je provider met een netwerkstoring kampt, is hij na afloop verplicht om een vergoeding te bieden hiervoor. Deze compensatieregeling wordt straks vastgelegd in de nieuwe Telecomwet.

Afgelopen dinsdag nam de Tweede Kamer een motie aan waarin ze akkoord ging met het vastleggen van een compensatieregeling. Daarin staat providers verplicht zijn om een vergoeding aan te bieden indien hun netwerk enige tijd met een storing kampt. De Kamerleden willen dat minister Verhagen van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie deze regeling in een wetswijziging vastlegt in de Telecomwet.

De drie dagen durende, wereldwijde storing van het netwerk van RIM zal vast en zeker een rol hebben gespeeld bij de uitkomst van de stemming. BlackBerry-gebruikers konden enkele dagen geen gebruik maken van bepaalde diensten zoals BlackBerry Messenger (Pingen) en BlackBerry App World. Toen de storing eenmaal was verholpen riepen klanten onmiddellijk om compensatie. Onder enige druk ging RIM hiermee akkoord en bood de gebruikers een pakket met een aantal apps aan die ze gratis kunnen downloaden. Canadese BlackBerry-gebruikers waren het niets eens met deze regeling en willen via de rechter een financiële vergoeding afdwingen.

De Consumentenbond zegt blij te zijn dat de Tweede Kamer heeft ingestemd met deze motie. Half oktober uitte de Consumentenbond nog zijn onvrede over de compensatieregeling van RIM. "Dit is een mooi gebaar van Blackberry, maar niet meer dan dat. Een vergoeding in natura is niet genoeg", aldus een woordvoerder van de Consumentenbond destijds.

Hoe deze compensatieregeling eruit zal komen te zien is vooralsnog onbekend. Het kan dus zijn dat het nieuwe wetsartikel zegt dat iedere provider zelf een geschikte compensatieregeling moet treffen bij een netwerkstoring. Dat kan een financiële vergoeding zijn of, zoals in het geval van RIM, in natura. En wanneer er wel en niet sprake is van een storing is evenmin bekend. Als het netwerk een half uur platligt, hebben consumenten dan recht op een vergoeding? Of treedt deze regeling pas in werking nadat het netwerk enkele uren/dagen platligt? Het is aan de minister om dit te formuleren in een wetswijziging.

De Kamer gaf al eerder te kennen dat zij er wel iets voor voelde om een compensatieregeling vast te leggen. Enkele politieke partijen gaven de voorkeur voor een wettelijk regeling, andere partijen hebben meer vertrouwen in zelfregulering in de telecomsector. Een meerderheid is nu voorstander van een wetswijziging.