2min

Tags in dit artikel

,

Misschien klinkt het wat vreemd in de oren, maar slechts een kwart (27 procent) alle mobiele telefoons ter wereld is een smartphone. Het leeuwendeel van de gebruikers van mobiele telefoons geeft de voorkeur aan een ouderwetse feature phone.

Dat is een van de conclusies uit een onderzoek van VisonMobile. Het onderzoeksbureau bracht de marktpenetratie van alle smartphones wereldwijd in kaart. En wat blijkt? Er lopen aanzienlijk meer mensen met een feature phone rond den een smartphone. In de Verenigde Staten heeft 69 procent van de mensen een smartphone. In Europa is dat net iets meer dan de helft (51 procent). In andere werelddelen zoals Afrika, Azië, het Midden-Oosten en Latijns-Amerika varieert dat tussen de 17 procent en 19 procent.

Apple, Nokia en Samsung zijn de populairste merken onder smartphone-gebruikers. Gezamenlijk hebben zij een aandeel van ruim 50 procent van smartphonemarkt in handen. Het blijkt dat Android het populairste besturingssysteem is, gevolgd door iOS en Symbian. Deze bevindingen zijn al eerder geconstateerd door onderzoekbureau Gartner.

Consumenten die wel een smartphone bezitten zeggen bij de aankoop niet naar de technische specificaties te hebben gekeken, maar naar de gebruikersinterface en de applicaties die beschikbaar zijn voor het besturingssysteem. Het zal dan ook niet verwonderlijk zijn dat zij op grote schaal voor de iPhone en Android-toestellen hebben gekozen. Deze hebben een assortiment van respectievelijk 500.000 en 320.000 apps. BlackBerry, Windows Phone en Symbian komen niet verder dan 35.000, 40.000 en 25.000, een fractie dus vergeleken met iOS en Android.

Als we kijken naar feature phones, dan blijken Nokia en Samsung de beste verkoopcijfers te hebben. De twee telecomproducenten hebben ongeveer éénderde van de feature phonemarkt in handen. Huawei, LG en Motorola zullen met een aanzienlijk kleiner aandeel genoegen moeten nemen.