2min

Tags in dit artikel

, , , ,

De iPhone-hype is over zijn hoogtepunt heen. Jongeren zijn het populaire toestel van Apple helemaal zat. Het besturingssysteem Android doet de jeugd onaangenaam verrassen. Deze omstandigheden bieden groeikansen voor Nokia.

Dat zegt Niels Munksgaard, directeur van de marketing en salesafdeling van Nokia, in een interview met Pocket-Lint. Jongeren zijn helemaal uitgekeken op de iPhone, omdat iedereen tegenwoordig het toestel heeft. Omdat zoveel jongeren dit toestel hebben, is het moeilijk om zich hiermee van de rest te onderscheiden. Ook is de jeugd van vandaag volgens Munksgaard niet te spreken over de complexiteit en het gebrek aan veiligheid van Google’s besturingssysteem Android.

Deze twee factoren bieden voor Nokia een unieke kans om zich te profileren bij jongeren. De toestellen van de Finse telecomfabrikant zijn volgens hem zeer geliefd bij deze groep consumenten, omdat zij zich met deze toestellen kunnen onderscheiden van de rest. Hij stelt dat de meeste mobiele telefoons sterk op elkaar lijken met hun rechthoekige, zwarte uiterlijk. De toestellen van Nokia daarentegen, in het bijzonder de nieuwe Lumia smartphones, zien er geheel anders uit. Tieners die willen opvallen zullen volgens Munksgaard dus eerder een Nokia Lumia aanschaffen.

Martin Fichter, de CEO van HTC America, deed in september vergelijkbare uitspraken. Hij beweerde eveneens dat de iPhone niet langer het meest geliefde toestel onder jongeren is. Dat komt volgens hem niet door het uiterlijk, maar doordat hun ouders ook met een iPhone rondlopen. Het is volgens Fichter niet ‘cool’ om hetzelfde toestel als je ouders te hebben.

Diverse onderzoeken tonen aan dat Apple nog wel degelijk een gewild elektronicamerk is onder jongeren. Uit onderzoek van Harris Interactive onder ruim 5000 Amerikaanse jongeren tot 24 jaar bleek dat Apple het meest geliefde merk van alle technologiebedrijven is. Dat komt volgens de onderzoekers omdat Apple een sterke merknaam heeft opgebouwd. Volgens analist Gene Munster staan Apple-producten net zo hoog op het verlanglijstje van tieners als geld en kleding. Het Britse onderzoeksbureau CoolBrands stelde vast dat Apple het op-één-na populairste merk is in het Verenigd Koninkrijk (zowel onder jongeren als ouderen). Alleen de Aston Martin, een auto van eigen bodem, is geliefder bij het publiek. In 2009 verkozen de Britten Apple nog als populairste merknaam.