2min

Voor het eerst sinds de lancering verliest Google’s webbrowser Chrome marktaandeel. Ook Firefox, de webbrowser van Mozilla, moest de afgelopen maand een stuk van haar aandeel inleveren. Dit ten faveure van Microsoft, wiens Internet Explorer in januari weer licht steeg.

Sinds augustus 2008 verliest Microsoft wereldwijd beetje bij beetje zijn marktaandeel op de markt voor webbrowsers. Zo had het computer- en softwarebedrijf destijds nog een aandeel van 68,9 procent, vandaag de dag is daar nog 37,9 procent van over. Google Chrome, dat in september 2008 haar grote opwachting maakte, wist in drie-en-een-half jaar tijd op te klimmen naar 28,3 procent. Firefox wist in deze periode haar marktaandeel niet verder te vergroten.

Als we naar de afgelopen maand kijken zien we dat Chrome een beetje heeft moeten inleveren van haar marktaandeel. Volgens Statcounter verloor Chrome de afgelopen maand 0,1 procent van zijn aandeel. Ook Firefox leverde in januari 0,2 procent in: deze webbrowser daalde van een marktaandeel van 28,8 procent naar 28,6 procent. Microsofts Internet Explorer wist de afgelopen maand winst te verzilveren: het marktaandeel van deze webbrowser steeg van 37,4 procent naar 37,9 procent.

Ook onderzoeksbureau NetApplications kwam met cijfers naar buiten. Ondanks het feit dat de cijfers van beide bureaus van elkaar afwijken, is de tendens duidelijk te zien: Internet Explorer stijgt in de peiling ten koste van Chrome en Firefox. Of het computer- en softwarebedrijf deze stijging kan volhouden zal nog moeten blijken. Het is in ieder geval weer een positief signaal voor Microsoft.