2min

Tags in dit artikel

, ,

Microsoft volgt sinds kort één lijn voor het ontwerpen van interfaces voor de eigen producten. Dit nieuws zal je vast niet ontgaan zijn. Microsoft noemt het Metro-design echter meer dan alleen een interface. Volgens de fabrikant is Metro zelfs een filosofie.

Wanneer men naar het verleden van Microsoft kijkt, is te zien dat het bedrijf er nooit echt in slaagde om een vaste lijn in het design in haar mobiele en desktopbesturingssysteem te krijgen. Wie echter naar recentere ontwikkelingen van Microsoft kijkt, ziet dat er steeds meer houvast komt in het design. Dit is allemaal te danken aan het nieuwe design van Microsoft; de Metro-interface.

Deze nieuwe interface heeft inmiddels zijn toegang gevonden tot de grote markt via het Windows Phone-platform, de Zune Marketplace en de Xbox 360. Daarnaast zal ook Windows 8 worden gelanceerd met de inmiddels bekende Metro-interface aan boord.

Het is geen geheim dat de nieuwe software van Microsoft ontworpen wordt volgens een universeel nieuw uiterlijk. De Metro-interface kan het best omschreven worden als een strak geheel met herkenbare kleuren en vormen, die uitblinkt in eenvoud. In een bijeenkomst die onlangs werd georganiseerd door Microsoft vertelden de ontwerpers van de Metro-interface dat een vijftal kernwoorden centraal staan in het design.

Volgens Microsoft lijden deze vijf kernwoorden er toe dat de Metro-interface binnen de deuren van het bedrijf wordt gezien als een denkwijze, een filosofie. Met die gedachten kunnen we verwachten dat we voorlopig nog wel een tijdje lang te maken zullen krijgen met het nieuwe uiterlijk van Microsoft’s producten. Dit is maar goed ook, want het was volgens critici hoog tijd dat Microsoft meer eenheid bracht in haar producten.