1 min

iPhone-gebruikers die zijn overgeschakeld naar de nieuwe iOS 6-software klagen over stijgende rekeningen omdat er veel meer dataverbruik plaatsvindt in vergelijking tot de vorige versie van het besturingssysteem.

Een aantal van de gebruikers die klagen over hun dataverbruik stellen in een paar dagen tijd te kunnen spreken van een verbruik van meerdere gigabytes, waar ze in de vorige versie van iOS maar een klein percentage van het huidige verbruik hadden. Mogelijk gaat het om een softwarematige fout in de architectuur van iOS 6, om specifieker te zijn in de wijze hoe het besturingssysteem schakelt tussen 3G- en WiFi-verbindingen.

Deze problemen met de dataverbinding kwamen eerder deze maand ook al aan het licht doordat veel Amerikaanse gebruikers opmerkingen maakten. Apple reageerde toen met een confirmatie van het probleem, nu lijken er ook klachten uit Engeland te komen van mensen die kampen met hoge mobiele telefonierekeningen.

Een van de boosdoeners zou de iTunes Match-service van Apple kunnen zijn, deze laat gebruikers kopieën van muziek downloaden via WiFi of 3G. Een aantal gebruikers van deze dienst merkte dat de downloads die begonnen waren in een gebied met WiFi, automatisch overschakelen naar 3G wanneer ze uit dit gebied bewegen en de WiFi-verbinding verliezen, dit desondanks het inschakelen van de optie om alleen via WiFi te downloaden. Verder zouden iCloud-synchronisatiediensten zoals de Safari-browser, iCloud Documents en dergelijke ook een deel van de verhoging van dataverbruik voor hun rekening kunnen nemen.