1 min

Tags in dit artikel

, ,

Een Duitse rechtbank oordeelde op donderdag dat klanten het recht hebben om compensatie van hun internetserviceprovider te eisen als de internettoegang onderbroken wordt, omdat internet een essentieel onderdeel is van het leven.

De federale rechtbank van justitie in Karlsruhe besloot dit naar aanleiding van de zaak van een man die zijn DSL-verbinding gedurende twee maanden niet kon gebruiken. Dit zorgde ervoor dat hij naast internet ook niet kon bellen en faxen.

Voor de storing van de telefoon en de fax kreeg hij al een compensatie, maar hij wilde ook compensatie voor de internetstoring. Onder de Duitse wet is het mogelijk om gecompenseerd te worden voor het verlies van essentiële producten of diensten.

Het was dus de vraag of internet aangemerkt kan worden als essentiële dienst. "Het internet speelt een zeer belangrijke rol vandaag de dag en heeft op de privélevens van individuen een zeer grote impact. Daarom is het verlies van internet vergelijkbaar met het verlies van een auto", zo vertelt een woordvoerster van de rechtbank tegenover het Duitse ARD.

In Nederland is internet nog geen primaire levensbehoefte, zo stelde het kabinet in 2011.