1 min

Tags in dit artikel

, , ,

HTC presenteerde afgelopen maand de HTC One met een compleet gewijzigde versie van de Sense UI. Het Taiwanese bedrijf ontwikkelde deze interface nadat het constateerde dat gebruikers nog zelden widgets gebruiken of het startscherm naar wens aanpassen na de initiële experimenteerfase in de eerste maand na de aankoop. In een blogpost licht HTC het denkproces toe.

Afgelopen maand maakte de vijfde versie van de Sense UI zijn debuut, hand in hand met het nieuwe vlaggenschip HTC One. In de update hield het bedrijf rekening met feedback van klanten en bestudeerde HTC het gedrag van gebruikers.

Uit dat onderzoek blijkt dat gebruikers niet veelvuldig gebruik maken van widgets. Op live-componenten als het weer, de klok en muziek na maakt minder dan 10 procent van de HTC-eigenaren gebruik van de widget-apps. Ook ontdekten onderzoekers dat na de eerste maand van perfectioneren en aanpassen, het startscherm bij 80 procent van de gebruikers onaangetast blijft.

Met die conclusies gaf HTC vorm aan de nieuwe Sense UI, die de informatie op het startscherm op een nieuwe manier benadert met behulp van de BlinkFeed-interface. Die software presenteert actuele informatie uit sociale netwerken en nieuwsfeeds, afgestemd op de gebruiker, een methode vergelijkbaar met de Flipboard-applicatie.

HTC lijkt het dus intussen eens te zijn met Apple, dat al langer de toegevoegde waarde van widgets tegenspreekt. In iOS zijn enkel widgets voor het weer, aandelen en sociale netwerken. Deze widgets zijn echter zeer beperkt qua functionaliteit.