2min

Opnieuw breidt Google een Amerikaanse dienst uit naar Europa. Waar het bedrijf eerder al de prijsvergelijker Google Shopping naar Europa bracht, is het nu de beurt aan Google Flights, een zoekmachine voor vliegtickets.

Google heeft gisteren Google Flights in onder meer Nederland gelanceerd. Ook Engeland, Italië, Frankrijk en Spanje hebben sinds gisteren de beschikking over Google Flights. De dienst was tot voor kort alleen beschikbaar in de Verenigde Staten en Canada.

De dienst hanteert hetzelfde doel als bekende websites als Cheaptickets en Vliegwinkel.nl. Je kan eenvoudig zoeken naar goedkope vliegtickets, maar ook naar de beste route, vliegvelden die in de buurt liggen, de duur van een vlucht, het aantal keer overstappen en dergelijke.

Als we Google Flights vergelijken met de bestaande Nederlandse partijen, dan valt op dat Google meer inzicht geeft in de prijzen van de tickets over de afgelopen dagen. Ook heeft het bedrijf Google Maps goed geïntegreerd, zodat je vliegvelden in de buurt kan vinden, het meest opmerkelijke verschil is waarschijnlijk de snelheid. Waar je bij de bekende Nederlandse websites soms wel tot een minuut moet wachten op je zoekresultaat, weet Google de resultaten binnen enkele seconde op je scherm te toveren.

Google probeert gebruikers die op zoek zijn naar iets zo goed mogelijk van dienst te zijn en alle partijen die tussen het zoeken en het eindresultaat zitten er tussenuit te snijden. Of het nu gaat om producten, restaurants, vliegtickets of hotelkamers. Google wil de zoekmachine zo uitgebreid mogelijk maken. Zo is het in de VS op dit moment ook mogelijk om via Google hotelkamers te vinden en boeken. Google hoopt ook deze dienst binnenkort in Nederland te introduceren.

Het feit dat Google zo volledig mogelijk probeert te zijn is natuurlijk een mooi streven, maar het bedrijf krijgt ook kritiek. Zo zijn verschillende partijen van mening dat als Google dit soort eigen diensten lanceert, dit ten koste gaat van de positie van concurrerende diensten in de zoekresultaten. Google zou de eigen diensten dus bevoordelen ten opzichte van de concurrentie in bijvoorbeeld de zoekresultaten.

Gezien Google’s huidige machtspositie op de zoekmachinemarkt, kan dit ook worden aangemerkt als misbruik maken van deze positie. De Europese Commissie heeft onder meer om die reden een onderzoek lopen naar Google.