1 min

Tags in dit artikel

, , , ,

Apple heeft een nieuwe stap ondernomen om ontwikkelaars en adverteerders over te krijgen op zijn eigen volgsysteem, Identifier for Advertisers (IDFA), voor gepersonaliseerde advertenties. Hiervoor heeft het het volgen van gebruikers op basis van het MAC-adres in iOS 7 uitgeschakeld.

In augustus 2011 begon Apple met het beperken van de toegang tot de UDID, het unieke identificatienummer van elk iOS-apparaat, vanwege privacybezwaren. Dit deed het met de komst van iOS 5. Dit leidde tot onrust onder ontwikkelaars, omdat de UDID werd gebruikt voor het weergeven van gepersonaliseerde advertenties. Ontwikkelaars kregen tot 1 mei 2013 om hun apps bij te werken zodat deze de UDID niet meer uitlezen.

Verschillende alternatieven doken toen op, zoals device fingerprinting, HTML5-cookies, andere, eigen identifiers en ook het MAC-adres.

Nu is de deadline voor de UDID-blokkade echter bereikt en apps die nog de UDID uitlezen worden niet meer geaccepteerd in de App Store. Apple vindt het nu tijd voor de volgende stap en is ook begonnen met het blokkeren van het uitlezen van het MAC-adres, om zijn eigen, anonieme volgmethode te promoten. Als een app in iOS 7 het MAC-adres wil uitlezen, krijgt deze altijd het nepadres 02:00:00:00:00:00 terug. Apple heeft deze wijziging aangegeven in de releasenotes van iOS 7.

Op dit moment zijn veel ontwikkelaars al over op Apple’s volgmethode, IDFA, gezien de lange tijd die iedereen had om zich hierop voor te bereiden.