1 min

2014 moet het jaar van de doorbraak van de smartwatch worden, althans dat verwacht analistenbureau Canalys. In 2013 worden er naar schatting zo’n 500.000 smartwatches verscheept, maar in 2014 moet dat aantal al minstens het tienvoudige worden.

In 2012 werden er volgens Canalys zo’n 330.000 smartwatches verscheept, dat aantal zal in 2013 met ongeveer een derde groeien, verwachten de analisten. De echte groei zal echter pas in 2014 komen, wanneer verschillende fabrikanten naar verwachting met een slim polshorloge op de proppen komen. Naar verwachting komen partijen als Apple, Google, LG, Microsoft en Samsung allen met smartwatches, Sony is al volop bezig.

"Smartwaches zullen de belangrijkste nieuwe productcategorie bij consumentenelektronica vormen, sinds de iPad de tabletmarkt op stoom bracht," zegt Chris Jones van Canalys. Omdat veel fabrikanten pas aan het eind van dit jaar of gedurende 2014 met een smartwatch op de proppen komen, zal de explosie pas in 2014 plaatsvinden.