1 min

Tags in dit artikel

, ,

De CEO van de branchevereniging voor adverteerders heeft een boze blogpost geschreven waarin hard wordt uitgehaald naar Mozilla. Hij pleit voor een blokkade van adblockers in Firefox.

Randall Rothenberg, CEO van Interactive Advertising Bureau, stelt dat Mozilla zich ontwikkelt in een cocon, die geweven is door technoliberalen en een academische elite en "die in vrijheid voor iedereen geloven, zolang zij de definitie van vrijheid kunnen bepalen."

Mozilla is namelijk van plan om in Firefox cookies van derde partijen standaard te gaan blokkeren. Hierdoor wordt het voor adverteerders aanzienlijk moeilijker om gebruikers op het internet te volgen en dus de waardevolle gepersonaliseerde advertenties aan te bieden.

De ‘definitie van vrijheid’ is door Mozilla opgesteld in samenwerking met het Center for Internet and Society aan de universiteit van Stanford opgesteld. Samen hebben zij het Cookie Clearinghouse opgezet. Rothenberg vindt dat dit Cookie Clearinghouse privacy belangrijker vindt dan commercie

Ook zouden geen adverteerders betrokken zijn bij het Cookie Clearinghouse, maar zou deze alleen bestaan uit radicalen die tegen bedrijven zijn. Een van die radicalen zou, volgens Rothenberg, Jonathan Mayer zijn, die de functie in Firefox schreef om cookies van derde partijen te blokkeren.

Rothenberg pleit dan ook niet alleen voor het stopzetten van de plannen om cookies van derde partijen te blokkeren, maar om dan ook direct adblockers te blokkeren. "Blokkeer de adblockers en keer je rug toe naar de mensen die het fijn vinden om het levensonderhoud van anderen te vernietigen", zo schrijft hij.