1 min

Tags in dit artikel

, , , , ,

Microsoft’s Scroogled-campagne wordt weer tot leven geroepen in een nieuwe aanval op Google’s maildienst Gmail. Google lanceerde enige tijd terug een herontwerp van Gmail en volgens Microsoft heeft Google het nieuwe ontwerp bedacht om gebruikers meer spam te kunnen sturen.

Microsoft doelt hierbij op een nieuwe functionaliteit in Gmail waarbij Google de inbox aanvult met reclames die eruit zien als een ongelezen e-mailbericht. Deze mails van derden worden in een van de nieuwe secties van Gmail getoond en zijn afkomstig van no-reply@google.com. De mails zijn wel herkenbaar doordat er een klein icoon naast wordt weergegeven, de kleur is daarnaast net wat anders.

"Google maakt inbreuk op je privacy door elk woord in elke e-mail die je ontvangt en verstuurt te lezen, zodat ze gerichtere reclames op je kunnen afvuren. Nu gaat Google nog een stap verder over de lijn door diezelfde persoonlijke informatie te gebruiken en je inbox te spammen met reclames die eruit zien als e-mails. Je maildienst zou je moeten beschermen voor spam, maar Google doet het tegenovergestelde. Ze bekijken alles wat je doet en gebruiken het om meer omzet uit je te slepen."

Microsoft probeert met de Scroogled-reclames Gmail-gebruikers over de streep te trekken om Outlook.com te gaan gebruiken.