1 min

Hoewel de echte competitie waarschijnlijk nog moet losbarsten, heeft Samsung zichzelf voorlopig een dominante positie verschaft op de markt voor smartwatches. Het Koreaanse bedrijf is in de eerste drie maanden van 2014 goed geweest voor 70 procent van de verscheepte producten, dat meldt Strategy Analytics.

De Samsung Galaxy Gear (review) wordt over het algemeen gezien als een flop, maar desondanks was de eerste smartwatch van het Koreaanse bedrijf toch goed voor een dominante positie op de markt. In het eerste kwartaal van 2014 verscheepte Samsung ongeveer een half miljoen exemplaren. Let wel: verscheept staat niet gelijk aan verkocht.

Toch zijn deze cijfers niet te verwaarlozen, want winkeliers schaffen de horloges dus wel in groten getale aan. Dat zouden zij niet doen als ze de horloges niet kwijt denken te kunnen.

Met die 500.000 exemplaren was Samsung volgens Strategy Analytics gedurende het eerste kwartaal van 2014 goed voor 70 procent van de markt, welke dus in totaal uit ongeveer 715.000 smartwatches bestond. Ten opzichte van een jaar eerder is dat een groei van 250 procent.

De kans dat Samsung de komende tijd qua absolute aantallen nog veel groeit is zeer groot: het bedrijf lanceerde begin april de Gear Fit (review), Gear 2 en Gear 2 Neo. Wel komen bedrijven als LG en Motorola dit jaar ook met hun eerste smartwatches op de proppen waardoor de competitie groter zal worden.