2min

De Samsung Galaxy S5 lijkt volgens onderzoek enigszins ontluisterende verkoopcijfers neer te zetten. Volgens Counterpoint Research haalt Samsung’s nieuwe vlaggenschip momenteel namelijk minder goede verkoopcijfers dan zijn voorganger destijds deed.

Gisteren schreef Techzine al over de cijfers van Counterpoint Research, waaruit bleek dat de Apple iPhone 5S (review) wereldwijd de bestverkochte smartphone is. Met Samsung gaat het volgens de cijfers een stuk minder goed, ondanks dat de topvijf van verkochte toestellen grotendeels gevuld is met smartphones van het Zuid-Koreaanse bedrijf. Deze modellen zouden stuk voor stuk op geruime afstand van de iPhone 5S staan.

Daar komt bij dat Counterpoint Research bij een nadere toelichting tegenover Reuters meldt dat het er sterk op lijkt dat de Samsung Galaxy S5 (review) momenteel de verkoopcijfers van de Galaxy S4 (review) uit dezelfde periode in 2013 niet kan benaderen. Dat terwijl Samsung’s nieuwe vlaggenschip op het moment van de meting pas in de tweede volle maand van de verkopen verkeerde en juist dan hoge cijfers zou moeten neerzetten.

Geen goed vooruitzicht

Volgens Tom Kang van Counterpoint Research gaat het momenteel ook nog niet beter, in juni zouden de verkopen van de Galaxy S5 opnieuw onder de maat zijn. Het zou gaan om 5 miljoen verkochte exemplaren, waar destijds van de Galaxy S4 nog 7 miljoen stuks werden verkocht. Samsung moest onlangs ook bekendmaken aanzienlijk minder winst te hebben behaald.

"Samsung heeft een fout gemaakt"

De markt zou volgens Kang zijn teleurgesteld in Samsung door de keuze voor een plastic behuizing en omdat de schermresolutie niet verder is opgekrikt. "Ze hebben een fout gemaakt, één product dat niet aan de verwachtingen voldeed en nu voelen ze de consequenties daarvan. Samsung moet de mislukking achter zich laten en vooruitkijken naar de volgende grote lancering."

De cijfers van Counterpoint Research zijn een aardige maatstaf: het bedrijf meet de verkopen in 35 landen die gezamenlijk goed zijn voor 90 procent van de wereldwijde verkoop van smartphones.

Woordvoerders van Samsung wilden niet reageren.