2min

Volgens marktonderzoeker Strategy Analytics heeft het marktaandeel van Android zijn maximum bereikt. De afgelopen jaren groeide het aandeel als kool, maar inmiddels lijkt de rek er zo goed als volledig uit te zijn.

In het derde kwartaal van 2014 was 84 procent van de wereldwijd verscheepte smartphones voorzien van Android, een kwartaal eerder lag het percentage op 85 procent. De afgelopen jaren zat het aandeel in de lift, maar nu lijkt dat niet langer het geval. Apple’s iPhones waren goed voor 12 procent van de verkopen, het aandeel van Windows Phone en BlackBerry bleef steken op respectievelijk 3 en 1 procent. Daarmee is de dominantie van Android alsnog overduidelijk. Helaas wordt niet duidelijk of Android ook in alle prijssegmenten de bovenliggende partij is.

Voor Google was er overigens alsnog positief nieuws. Steeds meer mensen kiezen voor een smartphone met de officiële versie van Android in plaats van de kale (of aangepaste) opensource-versie. In het derde kwartaal van dit jaar was 63 procent van de toestellen voorzien van Google’s applicaties, een stijging van 2 procent ten opzichte van het kwartaal ervoor. Volgens Strategy Analytics is dit te danken aan het volwassen worden van de smartphonemarkt in opkomende economieën.

Ondanks dat het marktaandeel vermoedelijk niet verder zal groeien, zal er volgens Strategy Analytics in absolute aantallen nog wel een stijging zitten. De totale markt zal in 2015 naar verwachting met 12 procent groeien. Daar valt dus ook voor andere fabrikanten nog winst te behalen. In absolute aantallen zagen Android, iOS en Windows Phone een groei ten opzichte van een jaar geleden, BlackBerry zag in dit opzicht een kleine daling.