1 min

Afgelopen woensdag had het Azure-platform van MIcrosoft te kampen met een gigantische storing in het opslagplatform. Door deze grote storing waren sommige diensten niet tot nauwelijks bereikbaar, ook Office 365 en Xbox Live waren moeilijk bereikbaar. Microsoft heeft nu bekendgemaakt dat de storing werd veroorzaakt door een update aan het opslagplatform dat de prestaties had moeten verbeteren.

De update die Microsoft woensdag heeft uitgevoerd leidde tot grote problemen waardoor het bedrijf zich genoodzaakt zag de update terug te draaien. Helaas zijn dat procedures die niet heel snel zijn uit te voeren waardoor de storing uiteindelijk 11 uur duurde. Tijdens deze 11 uur hadden klanten over de hele wereld last van de storing in Azure. Door de grootte van de storing waren ook het Service Health Dashboard en de Azure Management Portel niet te bereiken, hierdoor konden klanten ook niet zien wat er precies aan de hand was, wat leidde tot nog meer frustraties.

Microsoft heeft inmiddels aangegeven dat het updates aan het opslagplatform voortaan minder grootschalig zal doorvoeren, maar in kleine stappen, zodat eventuele problemen sneller aan het licht komen en storingen niet zo groot kunnen worden. Ook wil het bedrijf de herstelprocedures verbeteren zodat als er sprake is van een storing, het bedrijf sneller terug kan schakelen naar een vorige status en storingen geen 11 uur hoeven te duren.