2min

Het over het algemeen goed geïnformeerde Forbes heeft op basis van bronnen gemeld dat ook Samsung werkt aan eigen abonnementen waarbij de telecomproviders buitenspel worden gezet. Apple kondigde begin deze maand als eerste de toestelabonnementen aan, maar het is geen verrassing dat Samsung hetzelfde gaat doen.

Het is eigenlijk geen verrassing dat grote fabrikanten als Apple en Samsung brood zien in het leasen van smartphones via een abonnement. Op die manier kunnen de fabrikanten nog meer verdienen aan hun smartphones, de abonnementsprijs maal de contractduur ligt hoger dan de nieuwprijs van een toestel, ze houden de kortingen en provisies die ze aan de retail en telecomproviders geven in hun eigen zak.

Apple kondigde begin deze maand zijn iPhone-abonnement aan, vooralsnog alleen voor de Verenigde Staten, maar Apple liet meteen weten dat het abonnement uiteindelijk wereldwijd beschikbaar moet komen. Volgens Forbes heeft Samsung hetzelfde plan in voorbereiding, Samsung zelf heeft nog niets aangekondigd, ook is er nog geen informatie bekend over de tarieven die Samsung gaat rekenen.

Apple kiest voor een programma van 24 maanden (twee jaar) dat begint bij 32,41 dollar per maand, daarvoor krijg je een iPhone 6s met 16GB aan opslagcapaciteit en AppleCare+ is daarbij inbegrepen. Daarbij heb je de optie om na 12 maanden je iPhone in te ruilen bij Apple voor een nieuwer model, je contract wordt dan opengebroken en komt weer op 24 maanden te staan. Apple kan je oude iPhone dan als refurbished model verkopen. Ruil je je iPhone niet in dan mag je het toestel na 24 maanden houden.

Samsung komt waarschijnlijk met een soortgelijk plan voor zijn Galaxy S6- en Galaxy S6 Edge-toestellen.

Voor de duidelijkheid, bij de abonnementen van Apple en Samsung krijg je geen belminuten, sms’jes of databundel, dat moet je naast het abonnement nog aanschaffen bij een telecomprovider naar keuze, je kan dan echter kiezen voor een goedkoper simonly-abonnement.

Met dit soort abonnementen plegen de techgiganten echter wel een aanval op het verdienmodel van de telecomproviders, die verdienen namelijk goed geld aan de verkoop van smartphones. Dat raken ze nu mogelijk kwijt wat ongetwijfeld zijn effect zal hebben op de simonly-prijzen. De vraag is of telecomproviders zelf een soortgelijk abonnement gaan aanbieden waarbij ze naar 1 jaar het toestel gratis omruilen door het contract open te breken.