1 min

Tags in dit artikel

, ,

Geen andere app bereikte zo snel de grens van 600 miljoen dollar aan omzet als Pokémon Go. Marktonderzoeker App Annie meldt dat de app maar liefst tweeënhalf keer zo snel als de vorige recordhouder de grens bereikte.

Dit blijkt uit een onderzoek dat App Annie bij website VentureBeat publiceerde. Het spel werd in juli gelanceerd en was toen vrijwel meteen een hit. Dat bleek van korte duur, want veel gebruikers haakten al snel af door de relatief beperkte mogelijkheden van het spel. Maar de mensen die bleven, zorgden klaarblijkelijk voor een boel omzet bij ontwikkelaar Niantic Labs.

Binnen negentig dagen werd er 600 miljoen dollar verdiend. Daar had, ter vergelijking, concurrent Candy Cush Saga 200 dagen voor nodig. Puzzle & Dragons had 400 dagen nodig en het nog altijd populaire Clash of Clans had er meer dan 500 dagen voor nodig. Uit het onderzoek blijkt dat dit niet de enige knappe prestatie is.

App Annie stelt namelijk dat de tijd de in Pokémon Go doorgebracht werd evenveel is als die van de volgende negentien spellen op de lijst. In het derde kwartaal van 2016 bracht 45 procent van de gamers in Android hun tijd met de kleine zakmonsters van Nintendo door.

Toch is er nog een veel knappere prestatie, namelijk het feit dat de tijd die mensen doorbrachten in Pokémon Go niet ten koste ging van andere apps. Daarmee heeft het spelletje een prestatie geleverd die zelden eerder vertoond is.