, ,

In de praktijk

Voor een ip-camera is het allereerst van belang dat de beeldkwaliteit goed is, zowel bij dag als bij nacht. Op dat punt hebben we weinig aan te merken. Bij dag is het beeld wellicht een tikkeltje oververzadigd en wordt er iets te veel compressie toegepast naar onze smaak, maar niet zo erg dat het storend is. Ook bewegingen worden overdag en ’s nachts zonder haperingen of artefacten vastgelegd. De ir-leds die aanspringen als het donker wordt hebben een opgegeven bereik van 15 meter, waar de standaard over het algemeen 10 meter is. In de praktijk is deze claim van Netatmo zeker niet overdreven. Dit extra bereik is natuurlijk primair mogelijk door de relatief grote behuizing. Daar kunnen grote en krachtige ir-leds in geplaatst worden. Hieronder een still van een filmpje dat is opgenomen met de Netatmo Presence bij daglicht (op een bewolkte dag):

1

Die krachtige leds op de Netatmo Presence hebben echter ook een keerzijde. Als de afstand tussen de camera en het vast te leggen object (personen, dieren, auto’s of om het even welke beweging) minder dan een meter of twee is, zijn ze veel te fel. Dan is het object nagenoeg niet meer te identificeren, want extreem overbelicht (en dus wit). Op een product in dit segment zijn handmatige regelaars voor de intensiteit van de leds te ver gezocht uiteraard. Je kunt dit probleem op twee manieren oplossen. Als je het floodlight ook aan laat springen op het moment dat er iets in beeld komt wat je per se goed wilt vastleggen, dan is de opname ook op deze afstand van een uitstekende kwaliteit. Een tweede optie is de camera nog wat hoger te hangen. Hieronder zie je twee stills onder elkaar staan, waarbij de bovenste overduidelijk de overbelichting op korte afstand door de ir-leds illustreert. Bij de onderste is het floodlight aangesprongen. 2

3

Waar we over de beeldkwaliteit vrijwel uitsluitend lovende woorden hebben, geldt dat niet voor de kwaliteit van de detectie. Omdat dieren en mensen het interessantst zijn om vast te leggen in onze testomgeving, hebben we ons daar op gericht. Hier zit de camera er erg vaak naast.  Zo wordt een blaadje regelmatig aangezien voor een dier, een dier voor een mens en hebben we ook al meldingen gekregen dat er een persoon gezien was terwijl het een plastic tasje was. Het floodlight, dat bij ons alleen maar aan zou moeten gaan als er een mens wordt gedecteerd, gaat ’s avonds ook regelmatig af als er een kat voorbijkomt. Een veel minder groot ‘probleem’ is de gevoeligheid van de microfoon. Die is echt bizar hoog, wat een video oplevert met een zeer luid geluidsspoor. Een vallende druppel een meter of twee van de camera verwijderd, komt bijvoorbeeld binnen alsof er iemand op de camera tikt. De ruis die standaard in de audio-opnames zit is door het enorm hoge volume ook behoorlijk storend.