, , , , , ,

Surveillance Station

Door de aanwezigheid van de twee HDMI-poorten en de aanwezige GPU’s is deze NAS zoals gezegd specifiek gericht op gebruik voor beveiligingsdoeleinden. Standaard levert QNAP vier licenties mee voor zijn Surveillance Station. Je kan dus maximaal vier camera’s configureren die je kan monitoren en opnemen met de Surveillance Station. Wil je meer camera’s koppelen aan de QNAP TVS-673 dan moet je een extra licentie aanschaffen voor het aantal camera’s dat je extra wil toevoegen. Deze zijn los verkrijgbaar in de licentiewinkel van QNAP, en kosten 59,99 dollar per stuk. Je kan maximaal 72 camera’s koppelen aan deze NAS, wat ruim voldoende is voor de meeste bedrijven. Het is echter niet zo dat het Surveillance Station met elke camera overweg kan, QNAP moet de camera in kwestie wel ondersteunen. Dit kan je online controleren in de QNAP-database waar meer dan 3000 modellen in staan. Als de camera ondersteuning biedt voor het ONVIF-protocol dan werkt het altijd. Dit protocol maakt het mogelijk om een camera-stream eenvoudig op te nemen. Wij hebben de TVS-673 getest in combinatie met een D-Link DCS-4603 zakelijke ip-camera.
Op de NAS worden de beelden van de camera’s opgeslagen. Het kan wenselijk zijn om die op een veilige en niet voor iedereen toegankelijke plek neer te zetten. Of dat het monitoren van de beelden, als dat nodig is, op een externe locatie moet gebeuren. Dan is het ook mogelijk om een Windows- of Mac-applicatie te installeren met de naam QVR en daarmee in te loggen op de NAS om live de beelden van de camera’s te bekijken. Ook kan in deze applicatie worden overgeschakeld op het terugzoeken van beelden en kunnen net zo eenvoudig beelden worden teruggehaald als in de liveweergave worden bekeken.