, , , ,

Beeldkwaliteit/Prestaties

In het algemeen zet de Foscam FI9928P uitstekende prestaties neer bij daglicht. Zeker de mogelijkheid om zaken zoals contrast, verzadiging en belichting handmatig bij te stellen, zorgen ervoor dat je wat betreft kleurweergave zelf een behoorlijke vinger in de pap hebt. Het dynamisch bereik van de camera is standaard niet enorm tot de verbeelding sprekend. Richt je de camera op een situatie waarbij het verschil tussen licht en donker relatief groot is, dan doe je er goed aan om in de webinterface WDR op ‘On’ te zetten. Ook dan zijn er overigens limieten aan wat nog goed weergegeven kan worden, hebben we ervaren. Vanonder een afdakje naar een (toegegeven) behoorlijk felle lucht met bewolking valt de lucht duidelijk wat weg. Op zich geen probleem, want het belangrijke deel van de scène staat er wel keurig op, maar ook iets om rekening mee te houden bij de plaatsing. Als het gaat om de resolutie en de framerate, is het goed om wat te experimenteren. In onze testopstelling zien we duidelijk dat de combinatie van Full HD met een bitrate van 4 Mbps en een framerate van 25 fps net iets te veel van het goede is voor de camera. Dit is goed te zien als de wind door de bladeren van een boom heen gaat. Hij kan dan de verversingssnelheid niet aan. De framerate naar 20 fps zetten lost dit probleem al grotendeels op, maar je zou bijvoorbeeld ook nog wat kunnen spelen met de bitrate. Dat laatste is alleen al een goed idee, omdat een stream met een bitrate van 4 Mbps behoorlijk wat opslagruimte in beslag neemt. Wat de camera wel en niet aankan is sowieso afhankelijk van waar je hem exact gaat plaatsen. We zouden je ook altijd aanraden om op de plek waar je hem wilt gaan hangen eerst goed na te gaan of de camera er doet wat jij wilt dat hij doet, alvorens je overgaat tot het ophangen van het apparaat. Ook is het goed om wat te experimenteren met de bewegingsdetectie van de camera. Als je niet wilt dat iedere beweging van de bladeren aan een boom een opname triggert, moet je even wat spelen met de gevoeligheid. De bewegingsdetectie vindt namelijk plaats in de sensor, niet middels een PIR-sensor. Met een PIR-sensor hoef je hier veel minder mee bezig te zijn, omdat die reageert op de energie die door menselijke lichamen worden afgestraald en dus in principe nooit afgaan als er een tak of een blaadje beweegt.

Waar we bij de Foscam FI9928P natuurlijk met name benieuwd naar waren, zijn de prestaties in het donker. 60 meter zicht met alleen infraroodleds als belichting is namelijk een serieus eind. Er zitten zoals al eerder aangegeven zes forse leds rondom de lens (waarin uiteraard ook is voorzien in ir-cut, om overdag geen infrarood op de sensor te laten vallen). Deze zes staan echter nooit tegelijkertijd aan. Het is afhankelijk van de afstand tot datgene wat in de gaten gehouden moet worden, welke leds er gebruikt worden. Dit houdt dus ook in dat ze niet allemaal dezelfde intensiteit hebben, wat op zich ook logisch is gezien de verschillende afstanden die overbrugd moeten worden. Als je de camera ergens hangt waar het te bewaken object relatief dichtbij is, dan zouden te krachtige leds alleen maar zorgen voor overbelichting. Dan zie je alleen nog maar een witte waas. Visueel is er ook een verschil zichtbaar tussen ten minste twee van de zes leds en de andere vier. Waar vier achter een soort melkglas zitten, zijn er twee die door volledig transparant glas voor de extra belichting zorgen. Die laatste hebben de hoogste intensiteit en worden ingeschakeld als er over de grootste afstanden bijgelicht moet worden. Of de FI9928P exact 60 meter haalt, hebben we niet nagemeten. Wel is duidelijk dat de leds zeer krachtig (kunnen) zijn, terwijl de minst krachtige exemplaren niet te fel zijn voor objecten dichtbij. De kwaliteit in het donker is zoals we van Foscam gewend zijn goed, maar wel met behoorlijk wat compressie, die wordt toegepast tijdens het post-processen van het beeld. Dit resulteert in opnames met zeer weinig ruis, maar ook in beelden die enigszins onnatuurlijk ogen. Zo kan het beeld her en der wat ‘uitgesmeerd’. Pas je minder compressie toe, dan oogt het beeld natuurlijker, maar treedt er wel sneller ruis op. Zeker als het je te doen is om gewoon zo duidelijk mogelijk in beeld te krijgen wie er langskomt of wat er gebeurt, is de keuze van Foscam prima te verdedigen.