, , , , , ,

Singleplayer

Nadat je uit de bus bent gestapt zal je je reis vervolgen door de gebombardeerde woonwijken van de VS. Je zal direct merken dat deze shooter niet zoals andere shooters is. In de meeste FPS ben je goed bewapend en val je bijna om de twee stappen over nieuwe munitie. In Homefront is dit niet het geval. Wapens die je oppakt zullen als je geluk hebt maar een paar extra magazijnen bevatten, daarom ben je genoodzaakt vaak je wapen te verwisselen omdat munitie nogal schaars is. Ook heb je enkele teamgenoten in de game maar deze hebben bijvoorbeeld ook geen speciale bescherming aan maar vechten gewoon in hun t-shirtje.

Wat je moet inleveren aan munitie krijg je echter terug in de vorm van kracht, namelijk de Goliath. Dit is een op afstandbestuurbare tank die jammer genoeg maar een paar keer in de game voorkomt. Maar heb je de Goliath eenmaal in je bezit dan staan de Koreanen machteloos. Hij kan infantrie, humvee’s en zelfs tanks uitschakelen. Hij walst over auto’s heen alsof ze er niet zijn en ramt door muren als een mes door de boter.

Wat ook erg opvalt aan deze game is het verhaal. Vergeleken met andere games in dit genre zit er ook daadwerkelijk een goed verhaal in de game. Dit kan ook niet anders omdat het verhaal door John Milius is geschreven. Hij heeft onder andere de verhalen van Apocalypse Now en Red Dawn geschreven. Dat het verhaal door hem is geschreven kan je goed zien in de laatste missie. Hier ga je met andere soldaten in helicopters naar de Golden Gate Bridge. Hier worden als bosjes helicopters uit de lucht geschoten. Dit is duidelijk een ode aan de helicopter scène van Apocalypse Now.

Het goede verhaal zorgt echter ook voor wat negatieve punten. Zo is de game wel erg gescript en kan je geen twee stappen zetten of je teamgenoot moet weer een deur voor je open maken. Het vervelendste hiervan is dat je ook echt op een bepaalde plek moet staan anders gaat de deur simpelweg gewoon niet open. Ook zitten er hier en daar nog wat bugs in de game, dat je bijvoorbeeld een ladder niet kan beklimmen, deuren die niet opengaan en belangrijke personages die ergens achter blijven steken zoals bijvoorbeeld een trap. De enige oplossing is dan om het vorige checkpoint te laden en opnieuw te beginnen. Dat is natuurlijk een beetje jammer.

Voor de verandering is er in het spel geen nutteloze informatie gestopt die je overal moet zoeken. In deze game moet je gewoon uitkijken naar kranten en tijdschriften. Totaal zijn er 61 stuks te vinden. Hierin staan kleine stukjes tekst die uitleggen hoe de oorlog tussen Korea en de Verenigde Staten is ontstaan. Voor de liefhebbers van het verhaal zijn deze collectable’s zeker niet te missen.

Halverwege het spel wijken de gevechten uit naar de omliggende gebieden van de stad en kan je het niet echt meer een "Homefront" noemen. De stedelijke omgeving wisselt zich in voor het platteland. Saai is dit allerminst. Zo zal je nog een stealth missie moeten uitvoeren op het platteland. Tussen de grassprieten kruipen met je sniper en zorgen dat je niet gezien wordt. Ook zal je een helicopter moeten stelen waarna je er zelf mee kan vliegen. Stijgen, dalen, besturen en schieten, alles moet je zelf doen. Het laatste gevecht zal zich afspelen op de Golden Gate Bridge en zal nog lang in je geheugen gegrift staan.

De singleplayer beschikt al met al over een goed verhaal, wel iets teveel gescript maar wel enorm boeiend. Ik had ongeveer 5 uur nodig om de volledige singleplayer uit te spelen.